søndag 21. juni 2009

Oppskrift på tomatsalsa

Jag har gjort tomatsalsa idag, det har jeg gjort mange ganger. Her er min enkle oppskrift:
  • En boks passerede tomater eller hakkede tomater av god kvalitet
  • En stor gul løk
  • Jalapenos etter smak, fra glass + litt av laken.
  • Salt, pepper, sukker.
Gjør så her:
  1. Dersom du bruker hakkede tomater heller du av væsken, jeg bruker en liten sil eller ett durkslag. Passerede tomater kan du bruke som de er.
  2. Ha tomaten i en bolle.
  3. Finhakk løken og bland med tomaten.
  4. Finhakk jalapenos. Jeg bruker ca 2-3 spiseskjer til en boks tomater.
  5. Hell på en spiseskje lake oppi tomatsalsan.
  6. Salta, peppre og ha i ca 1 teskje med sukker.
Hvor mye salt og pepper du skal ha i er avhengig av hva tomatmerke du bruker. Jeg er fan av de italienske bokstomatene. De er søte og ikke så bittre i smaken. Da trenger jeg ikke så mye krydrer.

Mengden jalapeno er jo også valgfri. Jeg liker tomatsalsan skikkelig hot og har i ganske mye.

En fantastisk variasjon er jo koriander! Yummi! Og har du gode friske tomater dropper du bokstomatene. Det blir lyxigere!

Tomatsalsan bruker jeg til tacos og nachos. Restene fryser jeg inn og har opp i tomatsuppe eller kjøttsaus.

Ingen kommentarer: