lørdag 6. februar 2010

hjemme etter trykkurs i Kjeller!

Idag var den store trykkerdagen på kurset. Jeg har nesten ikke kunnet sove i natt så spent har jeg vært. Jeg sendte noen bilder i forkant som skulle bli trykkrammer. Og igår lagde jeg nye versjoner av dem. Hele natten har jeg håpet på at de jeg sendte i forkant ikke hadde blitt lagde da de nye var mye mye bedre, både i form og størrelse. Idag når vi kom på kurset (vi = jeg og Gry som har sovit over her) så var rammene på plass. De hadde brukt de nye originalene og jeg fikk akkuratt det jeg ønsket. Kunne ikke vært mer happy!

Med tanke på at de fikk originaler igår kveld og at de har produsert ett sted opp til 30 (?) print så er jeg imponert over hvor få som faktiskt ikke var ok. Good work! Og takk til Gitte som er en super kursleder, sent i seng og tidlig opp, garantert. Hele kurslokalet var omorganisert i dag tidlig og det duftet av nystekte boller når vi kom i nitiden. Du er en knupp Gitte!

Overst til venstre er mine tomme rammer, ett original og en ferdigmontert ramme. Det var mye jobb med gaffatapen. Overst til høyre mine første trykk med Annas Diva logo. De var ikke så vellykkede, jeg har ikke helt funnet passe trykk når jeg fører fargen over rammene, og fargen jeg prøvde var litt for tynn for meg. Det ble bedre når jeg var lett og rask på hånden. Men jeg kjenner meg selv og vil gjerne ta i litt, så jeg fortsatte å teste andre farger. Nederst til venstre ser vi alle ferdige print som Gitte og produsenten lagde kvelden/natten (?) innen. Nederst i mitten ser dere ETT stoff fra IKEA som er klippt i biter. Hele stoffet er satt sammen av flere motiver og farger. Nederst til høyre er vårt arbeidsbord for vi slipper løs i kreativt kaos.

Her er en liten serie med bilder over hvordan rammelim kan brukes. Trykk på bilden for større format og leslige instruksjoner.

Mine ferdige trykk! Her er det brukt en farge fra en dansk leverandør. Denne elsket jeg og kommer å bestille av til andre arbeider. Jeg er så utroligt glad i trykket med tegningen fra Linus. Til den har vi brukt en "svulmepasta" som bobler ut når man stryker på den. Det ble utroligt kult. Nå skal jeg be Fanny sende meg noen tegninger i mail som jeg kan lage trykk av også. (Om du läser detta Fanny så kan du ju ringa så skall jag berätta hur vi kan göra!)

Uniprintfarver.
Disse fargene skal jeg bestille fra Danmark. Da får jeg en hvit som er i den store boksen, så pigment som leveres i den lille som man da blander opp til en farge. Den gule som dere ser ved siden her var utrolig kul og klar i fargen. Den likte jeg veldig. Fargen er tykk nok til att jeg kan presse ganske hardt med rakel eller kredittkort som vi bruker for å stryke ut fargen. Og den er stærk og klar på stoffet. Jeg har ikke testet fargen på mørke tekstiler men det kan de sikkert svare meg på om jeg sender ett spørsmål til butikken.

Oh, det er mye å si om kurset, vi hadde veldig gøy. Det var veldig hyggelig å ha Gry på besøk, og jeg syntes det var en veldig kreativ gjeng på kurset. Vi har avtalt å møtes igjen, og da har vi en oppgave å løse. Vi skal bruke teknikkene vi har lært i helgen til ett prosjekt og Vigdis valgte tema "anatomi". Det blir bra, gleder meg allerede og må begynne å tenke litt!

Takk alle for en fantastisk helg!!

8 kommentarer:

Velkommen til min kreative verden sa...

Dette var gøy å se. Du er flink til og dokumentere. Flink er du også: ) Gleder meg til videre samarbeid.

gnb sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
gnb sa...

Ja dette var en utrolig kreativ flott gjeng å være sammen med.Takk for at du Agneta er en så raus og gjestfri jente. Å til Gitte, både boller og sjokoladekake smakte deilig på turen hjem;)
Gleder meg til nytt treff i anatomiens verden

Unknown sa...

Hei
Dette var en flott (b)logg fra kurset!
Så morsomt å bli kjent med deg og de andre. Jeg hadde to supre dager - har lært masse og gleder meg til å ta fatt. Det første jeg gjorde da jeg kom hjem var å slå opp "anatomi" på wikipedia. . . Gleder meg til å treffe dere alle igjen!

vigdis sa...

Så fint at du har dokumentert så bra! Trude og jeg hadde forresten en times ufrivillig stopp i en heis i Bærum på vei hjem i går - uten trykkesakene, så det var bare kjedelig.

Jeg gleder meg forresten allerede til å treffe dere igjen.

Anette Nilsson sa...

Vad fin Linus gubbe blev. Han var så stolt när han såg bilden:-)

Elisabeth H. sa...

Takk for hyggelig samvær på kurs, vi MÅ møtes igjen !!!
Flott dokumentasjon for meg som ikke hadde med fotoapparat. Takk for en innspirerende helg !!!
Elisabeth H.

Mari sa...

Utrolig stilig:) Kunne godt tenkt meg eit slikt kurs, vet du hvor man får tak i utstyr til silketrykk her i Norge eller andre steder for den del...
Ha ein flott dag!