søndag 5. april 2009

Ryddesøndag

Etter en god frokost og litt avislesing tok vi turen ut med punto. Først til vaskehallen for å shine den opp litt nå som vårsolen kommer og allt ser skikkelig støvete ut.

Videre til Kents jobb for å hente iPoden som var glemt igjen der på fredag. Planen for idag er rydding av forskjellige deler av hjemmen. Kent har satt fokus på arbeidsrommet og jeg på balkongen.

Plantasjen har søndagsåpent og vi tok turen dit for å finne frø. Før de åpnet fikk vi oss en kaffe på Kaffepikene i Nydalen.

Årets valg ble så de obligatoriske kirsebærtomatene, gressløk, erter/bønner og jalapeno. Jeg har odlet tomater før på balkongen. Ettersom vi har en glaset balkong fungerer den perfekt som drivhus. Gressløk er en klassiker på sommeren. Erter er nytt for oss, men jeg er så utrolig glad i å dampe erterne og strø maldonsalt over så jeg måtte bare prøve å dyrke dem selv. På sushirestaurant får du edamame som er akkuratt det. Dampende bønner med salt...

Ellers kommer vi å ha koriander og mynte også. Men det tar jeg fra butikken. Den mynten du kjøper i bunt på etniske butikker i byen kan med fordel brukes som grunn til egen dyrking. Skrell av alle blad på en stilk og sett den så ned i jorden. halve under jord og andre halvdelen over. vanne og vent på at den tar seg. Etter en periode vil du se små grønne spirer ved hver av de tørre pinnene. Mynte vekser som bare den og du bør alltid plante den i en beholder av noe slag. Ellers risikerer du å ha hele hagen full av mynte!

Koriander kjøper du også på pose i etniske butikker, de er så å si 1000 ganger bedre en de tynne tingene som vokser i krukker. Behold roten og putt den i jorden, vann og vent. Roten kan også fryses ned og brukes i chilipastaer. Så ikke kast den når du har brukt opp de grønne duftende bladene.

Solen kom frem etter lunch, jeg gruer meg litt for å begynne på balkongen, det er nesten ett år siden sist. Eksos, veistøv og støv fra byggeplassen ved siden har lagt igjen et tynt lag med grå skitt overallt. Vinduene går nesten ikke å se ut av... Urk. Når det er ryddet skal jeg prøve å bestemme meg for tema, det er så koselig å få pynte. I år skal vi også koble inn et stereoanlegg der ute slik at vi kan høre på musikk når vi drikker et glass Chablis.

Ingen kommentarer: