fredag 3. april 2009

Noen favoritter fra hjemmen

Denna figurin heter Emma og kommer fra Lisa Larsons kolleksjon ABC flickorna, 1958. For meg har hun alltid vært "tjocka tanten". Min farmor fick denne av farfar når han kom hjem fra Banmästarutbildningen i 1962 mener jeg å huske. Jeg og Kent fikk tjocka tanten i bryllupsgave 2006.


Bilden er et motekort fra Frankrike. Det er Parismote ala 1836, en gave fra Bernard. Porselenskålen ved siden av er også en gave fra samme venn. Den har vært i familien hans og nå er den min. Skålen kommer fra en fransk porselensfabrikk som heter Limoges. En kjapp søk på Google viser at vintage Limoges er en populær ting å samle på.

Denne bilden fikk jeg av to snille søstre som ordnet opp i boet etter faren som hadde gått bort. Det er en originaltegning av en illustratør jeg ikke finner noe om. Men jeg elsker bilden. Den er kjempevakker.
På baksiden står teksten;
ABRAHAM SCHEENS PALMEHAVE-ILLUSTRASJON FRA JOHAN WOLL'S* KRIMINALROMAN "DØDEN BLÅSER SÅPEBOBLER" I A-MAGASINET EN GANG I 1930-ÅRENE.
* (JOHN WOLLASTONE)
Så er det klistret fast et kort:
Hjertlig takk for oppmerksomheten i anledning min 70 - års dag. A Scheen. (1970)


Min fine sparegris. Denne siklet jeg på i lang tid. Den stod i vinduet til ESKE i Oslo og såg søt ut hver gang jeg gikk forbi. Men hver gang jeg gikk forbi butikken var det også stengt. En lørdag når mamma og jeg var ute og kjørte så husket jeg plutselig grisen og tok meg turen innom. Den fantes fortsatt kvar og jeg kjøpte den. Nå står den her hjemme og er bare fantastisk fin.

Ingen kommentarer: