mandag 6. april 2009

NAV

Jeg var på NAV idag. Det var meg og noen norske byggarbeidere. Og så har de socialkontoret i samme rom, så jeg overhørte en samtale om boligstøtte. Det er jeg ikke sikker på at jeg burde gjøre? "Ja, du må si ifra om du får høyere husleie, Nei, du kan ikke få mer støtte fra og med januar." osv... Synes kanske det burte være mer privat?

Jeg fikk snakke med en meget hyggelig herreman som var både flink og morsom. Men vi kunne ikke gjøre noe klart før jeg har vært på informasjonsmøte og fått informasjon. Det var tomt i kontoret idag, bare jeg og byggarbeiderne som skulle melde oss arbeidsledige. Men det er bedre å gå i informasjonsmøte enn å få direkte informasjon. Så jeg skal i informasjonsmøte i morgen kl 13.00.

Fikk hjemmelekse: Logg inn med nye passordet (brukernavn etc har jeg allrede fra 2001 når jeg flyttet til norge.) Registrer deg slik at det er klart i morgen.

Men etter å ha prøvd å registrere meg på nett har de klart en sak i alle fall. NAV: Jeg vil jobbe med brukervennlighet. Jeg vil forbedre nettsidene deres! Har dere jobb til meg?

Jeg får sånn lyst å begynne å lagre snapshots, lage nummer, markere forandringer, helt enkelt lage en ny spec for hvordan funksjonaliteten skal bli bedre.

Jeg prøvde i lang tid få logget inn. Jeg fikk hele tiden beskjed om at fødselsdato var feilaktig. Men hva i huleste F? Jeg vet da hva jeg har for fødselsdato! Så etterhvert fant jeg ut at jeg hadde skrevet 730606 isteden for 060673. Den første er måten du skriver fødselsdato i Sverige den andre som dere sikkert kjenner selv, er norsk måte. Hvor vanskelig kan det være å skrive i feltet. M.D.Å. Det ville hjulpet meg.

Så etter allt jeg har gjort så får jeg beskjed om at jeg allrede er registrert og noe mer gikk ikke å gjøre.

MEN: Dette vet både jeg og mannen på NAV, for det sa han jo til meg. Jeg har en registrering fra 2001. Den fikk jeg nå nytt passord til av mannen på NAV. Han sa at jeg måtte begynne med å registrere meg. Med det nye passordet. "Gjør det når du kommer hjem. Så er det klart til i morgen." Hvorfor ville han jeg skulle gjøre det igjen?

Jaja, i morgen skal jeg i informasjonsmøte. Etter det skal jeg vist nok vite nok for å kunne registrere meg ferdig. (Til tross for at systemet mener jeg allerede er registrert.) Dette blir spennende!

Ingen kommentarer: