lørdag 11. april 2009

Havet og stengte bruktbutikker

Kent var som vanlig oppe i ottan, sånn sirka 06!! Jeg sov videre og joinet gjengen i 8 tiden. Kent og jeg bestemte oss for å ta en morgentur da været var helt fantastiskt. Jeg er ikke helt lett å få med på tur. Jeg har dårlig kondis og jeg klager masse i forkant. Men når jeg engang har kommet meg ut så har jeg det fint.

Vi gikk igjennom skogen og noen boligfelter og endte til sist opp ved Stenvika. Det er kjempevakkert der. Ingen andre mennesker hadde kommet seg dit når vi var der i 9 tiden. Havet var stille med små krusninger på yten og fuglene samlet seg litt lenger ut.

Vi satt der en god stund i den fine morgenen for vi bestemte oss for å spasere ned til Langesund sentrum for å møte Vigdis og Nils.

Vigdis og jeg hadde planlagt en bruktbutikk-runde. Først skulle vi på bruktbutikken i Langesund som selger til formån for Kenya. Det var masse fint innenfor vinduene men dessverre stengt. Jeg fant en annen bruktbutikk uten navn som også hadde mange fine ting. Også den stengt. Det skal tillegges at allt annet var åpent av butikker, kiosker, restauranter osv.

Neste butikk som låg på listen var Frelsesarmens bruktbutikk i Brevik. Surprise! Stengt. Vi dro videre for å finne en butikk som visstnok skulle ligge på veien mellom Rafnes og Skien, i krysset Drangedal. Det var et dårlig tips. Der såg det ut som om det ikke vært åpnent på år og dager. Vi suset forbi. Jaja, da er det vel bare siste anhalt kvar da. Porsgrunn porselensfabrikk. STENGT!!! Litt sånn småsnurte vende vi hjem igjen med alle pengene kvar i lomma.

Jeg ble veldig sulten etterhvert og svensk som jeg er må jeg ha varm lunch. Klarer meg ikke med brødskiver. Så jeg laget fläskpannkaka. Varmrøkt sidflesk, kuttes i små terninger, stekes i panne, så heller du på pannekakerøre og steker vanlige pannekaker. Serveres med tyttebær. Jeg brukte sammalt vetemel slik at de blev litt grove. Nam nam... Vanlig er å lage denne retten i langpanne i ovn. Men det ville blitt litt vel mye for meg da de andre hadde lyst på smørebrød i solen på altanen.

Nå ligger jeg i godstolen med pledd over benen og en hund ved føtterne. Kent jobber med BI oppgave, Nils synger på kjøkkenet og Vigdis sitter i solen på altanen. Nå koser vi vårs dere!

1 kommentar:

Kort og Søm sa...

Hei, du for et fint bilde!
Dagene løper fra meg, skal i møte både tirsdag og onsdag, så da rekker jeg ikke innom Sømmelig før du stenger dørene :o(
Men må få takke for at jeg har fått holde kurs hos deg, det var kjempe gøy!!
Hilsen Fredrikke :o)