tirsdag 7. juli 2009

Sammenfatning Bergentur

Min PC overlevde operasjonen og virker nå bedre enn noensinne. Jeg har skrudd opp hele datorn og tatt ut allt som var løst, batterier, tastatur, forskjellige dingser som jeg ikke vet hva er. Jeg har blåst tastaturet rent med luft på boks og tatt løs noen taster for å vaske ekstra grundig. Jeg er litt stolt nå! Til tross for at det savnes 3 skruer...

Nå er Kent igang med å føle seg hjemme igjen, jeg sitter her og er glad for å ha en dator som fungerer og leser mailer og sjekker Underskog og FB.

Ellers vil jeg nå ha en Wolksvagen Passat eller en annen fantastisk ny bil med masse hestekrafter. Det var så utrolig deilig å kjøre over fjellen med en bil som ikke er lagd for korte turer. Jeg elsker lille Punto men denne turen hadde ikke vært moro i den bilen. AC er en drøm og hestekrafter som tar en oppover i fjellene er deilig. Bilen dro 55 liter diesel på turen tur og retur Bergen. Dessuten har vi kjørt litt i Bergen og tatt stikkturer på vei hjem. Jeg leide bil via AVIS og ettersom jeg er medlem i OBOS kan jeg da bli medlem i AVIS-Bilklubb med 30% rabatt på leiebil. 1875.- for fredag - tirsdag. Det er helt greit. De hadde debitert meg det doble men jeg fikk ordnet dette idag tidlig når vi leverte tilbake bilen.

Når jeg kjørte på fredag morgen valgte jeg E16 via Fagernes til Bergen. Det var en fantastisk fin tur med vakre landskap, fjell og fjorder. Filefjell er dog ikke like spektakulært som Hardangervidda som vi kjørte på vei tilbake. Men jeg syntes det var vakkert uansett. Jeg kjørte fra Oslo kl 9.00 og var hos Inger og Keith kl 17.20. Da hadde jeg tatt noen pauser langs veien for å fotografere og drikke smoothies.

Når vi kjørte hjem fra Bergen tok vi turen over Hardangervidda. E16 til Voss, Riksvei 13 til Bruravik og derfra Riksvei 7 til Oslo over Hardangervidda og Geilo. Fra Bergen til Geilo er det 31 tunneller...

Fra Brimnes opp mot Hardangervidda var det sinsykt vakkert. Dessuten stoppet vi på Vøringsfossen og det var noe av det mest spektakulære jeg har sett i Norge. Skikkelig vondt i magen fikk jeg!



Men, jeg kommer nok å ta E16 neste gang da den gikk raskere, og veien etter Hardanger er dritkjedelig. Virkelig bare en transitvei. E16 er flott hele veien. Dessuten får man kjøre gjennom
verdens lengste tunnel hvis man kjører E16. Lærdalstunnellen er ca 2,5 mil!

Men det viktigste med hele turen var jo å se Kent igjen og skåle for honom og hans fantastiske bragd. Det var veldig koselig å se han igjen. Han ser friskere ut enn noensinne og jeg har masse å ta igjen for å bli så sprek som han. Vi feriet med champagne og god middag i byen. Det ble sushi og så en tur på Henrik som hadde et imponerende utvalg av gode øl.

Sender en takknemlig tanke til Inger, Keith og guttene som fikk oss å kjenne oss så velkomne i Bergen. De tok godt vare på oss og stilte med husly, mat og godt selskap.

Jeg har nå lært masse nye ord og yttrykk av guttene Sebastian og Johan. :) Bergensk fra barnemunn er bare helt fantastisk.

Ingen kommentarer: