søndag 12. juli 2009

Den beste dikten jeg noensinne har lest

Jeg ville så gjerne
gjøre deg glad
Jeg ville så gjerne
gjøre deg glad



Jeg kjøpte tre flygler
og spilte ni nasjonalsanger
åpnet vinduet og firte ned solen
blåste i atten trompeter
bakte seksogtredve brød
krevde regn og fikk det!
krevde vind og det blåste!
bar sengen din til det høyeste fjell
dit hvor vi kunne se hele verden
jeg pekte på alle minnesmerkene
jeg stjal en stein fra hvert av dem
jeg bar deg hjem igjen og du sov fremdeles



jeg kjøpte tre lerreter
og malte ni portretter
ett for hver av dine ansikter
åpnet døren og slapp gullfiskene ut
hogget atten skulpturer i marmor
men ingen ble vakker som du
jeg kledde meg naken, jeg la meg ved deg
jeg tok seksogtredve fotografier
ett for hver av dine hemmeligheter
vi red og vi sang men du var
så langt borte
så langt borte og jeg ville hente deg frem



jeg kalte hjem alle gullfiskene
stekte tre av dem
to til oss og en hvis noen kom
satte ni blomster på bordet
en for hver av dine løgner
atten ganger sa jeg: det er servert
seksogtredve ganger ristet du på hodet
jeg tok deg med til alle restauranter
vi besøkte slott fengsler og fabrikker
vi var i himmelsen, vi krøp under jorden
jeg tok deg til en skog av mennesker
jeg tok deg til en kirkegård av barn
vi kastet opp jord og gråt steiner
vi lo alle soler og spiste en park
så gikk vi hjem, jeg såg at du var glad nå
du spurte hvor jeg
hadde vært
hele tiden

... denne skrev jeg ut og hengte på do når jeg jobbet i København. Så kunne mine kjære kollegaer lese og glede seg over det vakreste språket jeg har sett. Fra den gangen jeg først leste denne dikten har jeg vært stor fan av forfatteren og i stort sett alt han gjør. Diktet heter Jaktmarker I og kom ut i 1979.

Natta!

Ingen kommentarer: