onsdag 24. mars 2010

Loppis og ยำวุ้นเส้น

Idag har jeg begynt å male noen små møbler hjemme. Fargen er fin men ikke så blank som jeg kanske kunne ønsket. Men det vet jeg jo. Jeg kjøpte en boks prøvemaling til 20 kr. Man får en 1/2 liter i presis den fargen man ønsker. Mannen i butikken sa det ikke var optimalt til møbler, men jeg tok sjansen. Det ble i alle fall veldig fint på noen trebokser jeg har kjøpt på IKEA. Men, jeg kommer ikke å male krakkene med den. Til dem skal jeg ha blank maling. Fargen jeg valgte er signalgul.

Så dro jeg på skattejakt. Fant mye fint. Men ettersom jeg ikke har tatt bilder får dere se det en annen dag. Men en liten hvit porselensfugl står i vinduet. Jeg har en ny duk i vaskekurven. Vakkert lysrosa, med brunt korsstignbroderi og hvite heklede blonder. Fant en eske full med ødelagte bøker som jeg tipper de skulle kaste, jeg plukket med meg en stor bunke med vakre sider som jeg skal bruke til scrapping og kort. (Fredrikke, jeg skal ta med flere til deg!)

Nå har vi spist middag og idag ble det Yam Wunsen, thailandsk glassnudelsalat. Jeg har gått opp i vekt siden jul og det er rett og slett kjempetrist. Så nå vil jeg ha mat som man kan spise gode porsjoner av, uten å ha dårlig samvittighet.

Retten skal være skikkelig stærk, men jeg laget den litt mildere. Etterpå kan man sprite opp den slik man ønsker!

Yam Wunsen


1) Glassnudler/Vermicelli bløtlegges i kokende vann i 15 minutter. Skylles i kaldt vann og settes til siden.

2) Hvis du ikke er vegetarian: Kylling (kuttes i små biter), scampi (skrelles) eller svinekjøttdeig kokes i usaltet vann. Velg en eller to av disse.

3) Dressing: 2 lime presses, 1 liten thaichilli hakkes (+1 tsk tørket chilli), 1 msk fiskesaus, 1 tsk sukker (de fire smakene i thailandsk smaksetting)

4) Bland kjøtt/scampi med dressingen og la den trekke.

5) Lag en bolle med: rødløk i tynne båter, en bunt fint hakket koriander (bruk stilken med) agurk som er skrellet, fjern også den myke midten av agurken. Del den i fire deler på langs og kutt den i små skiver. En vårløk deles på midten og skives. En hvitløksfedd hakkes fint. (Til salaten kan man også bruke thailandsk selleri, kål, noe grønn salat osv.) Alt skal være fint og pent kuttet. 

6) Bland kjøtt/scampi med salaten.

7) Kutt en eller to tomater i tynne båter og legg til siden.

Legg nudler i bunn på en bolle, ta en stor porsjon av salaten oppepå, bland allt sammen legg tomatbåter overst.

Server med ekstra fiskesaus, tørket chilli, limebåter, sukker. I thailand får du alltid en slik kvartett på bordet for å kunne krydre maten etter egen styrke og smak. Fiffigt! Vi har også en boks med tørket vitløk stående på bordet. Hakkede usaltede peanøtter ville nok også vært godt.

Vi gikk på matkurs hos Pip på The Thai House. Rekommenderes alle som kan legge ett par dager i Bankok på vei til eller fra Thailand. Det var helt underbart! På bildet ser dere Kent lage chilipaste.

Fra wiki: Yam - general name for any type of sour salad, such as those made with glass noodles (Yam wunsen, Thai: ยำวุ้นเส้น), with seafood (Yam thale, Thai: ยำทะเล), or grilled beef (Yam nuea Thai: ยำเนื้อ). The dressing of a "Yam" will normally consist of shallots, fish sauce, tomato, lime juice, sugar, chilies and Thai celery (khuen chai, Thai: คื่นช่าย) or coriander.