lørdag 16. januar 2010

Rammelimkurs dag 2. Oppsummering!


På bilden over ser dere en teknik der Gitte har brukt rammelim for å lage ett gulltrykk på det oransje stoffet. Rammelimet ble påført med en screenramme og shablong. Limet tørker inn i stoffet overnatten. Dagen etter legger vi metallfoilen over limet og varmebehandler slik at limet igjen blir klebete og foilen fester seg. Dette gulltrykket vil sitte i laaaaaaaang tid! Klarer vask etter vask! Dette trykket fikk jeg i gave av Gitte!! Tusen takk igjen!


På bildene over ser dere rammelimteknikken i forskjellige stadier, jeg er helt solgt på denne måten å jobbe med bilder og tekstilier. Jeg anbefaler alle som har et snev av kreativitet eller ett ønske om å bli mer kreativ å gå et kurs hos Gitte. Det er veldig morsomt og jeg kan ikke tenke meg ett slutt på alle muligheter man har med denne teknikken.

Jeg diskuterte problematikken med å velge prosjekt for en mann med mine kurskamrater i bilen på vei hjem idag. Vi tenkte og tenkte og hadde vel egentlig ikke noen konkrete ideer. (problematikken er å lage noe som ikke ser veldig "håndarbeidsaktig" ut... Mannen min er ikke så glad i slike ting. ;) Men han løste det selv når jeg fortalte om samtalen. "lag ett forkle til meg, med alt som er godt! Champagne, marsipan, østers, sjokolade osv.!" Det er jo supert, han står jo alltid på kjøkkenet, om det vaskes og blir blasst i fagen etterhvert gjør jo ikke noe. Det er jo tross alt hjemmelaget. Jupp, det blir neste prosjekt!



På vei hjem dro jeg innom Fretex Unika på Grünerløkka for å få tak på noe stoff. Jeg har montert to sølvklokker på gjennomsiktig organsa, disse klokkene skal jeg lage armbånd av, i mitt hode skal de monteres på tykk filt i hvitt. Men jeg fant bare (ikke bare bare) ett par bukser i naturhvit ull. Det blir perfekt. Jeg skal prøve meg på flossteknikk, og lage ett armbånd som jeg sen monterer klokkene på. Jeg bruker ikke klokke, og disse blir derfor perfekte.

Inspirasjon etter Lars Saabye Christensens sang "Tida som går"
Jeg har ei klokke jeg ikke gidder trekke
for trekke klokker gjør meg lei
nå går den riktig to ganger i døgnet
og det holder lenge nok for meg


4 kommentarer:

Kort og Søm sa...

Så bra du likte kurset!
Gitte er jammen en inspirerende dame *smiler*

Forsatt god helg! :o)

Agneta sa...

Ja, tuuuusen takk for tipset :) Jeg skal gå ALLE kurser Gitte arrangerer, uansett hva det er. (Hør du det, Gitte? ;)

Neste prosjekt er tekstile trykketeknikker.

U sa...

Åh, så flink du er som har lagt ut kursbilder på bloggen allerede! Gleder meg til å se hvordan du får til disse klokkene dine :)

Selv er jeg også godt fornøyd med kurset i helgen - nå må jeg bare få sydd litt mer hjemme også så blir det enda mer moro. Har funnet frem rammelimboksen her nå ihvertfall og skal fortsette der jeg slapp før idag..
Ha en fortsatt fin kreativ kveld/helg!

Hilsen kursbuddy ;)

GNB sa...

Så utrolig kjekt å se hva du har lagt ut fra det flotte kurset vi var på i helgen hos Gitte, TUSEN takk for at du kjørte oss både til og fra kurs;)
blir spennende å følge deg,
God klem og lykke til med dine kreative prosjekter.
Super ide med forkle...
Første gang på blogg...heheh