onsdag 13. mai 2009

Nest siste dagen i Kiruna

Idag forsov jeg meg kraftig. Mamma låt meg sove og gjett om jeg sov og sov og sov... våknet kl 1045 og det er alltfor sent! Jag var helt groggy och lite smått sur og gretten. I 12 tiden var jeg sulten og lagde meg usunne fiskepinner men med ertestappe som kompensasjon. Nam nam.



Fanny kom hjem hit etter skolen for vi skulle ut i skogen. Jeg skrellte alle poteter jeg hadde lovet å skrelle for kveldens paltmiddag og så dro vi ut. Vi gikk langs med lysløypa og rundt i skogen. Samme skog som jeg har utforsket når jeg var yngre. Det var en spesiell følelse. Vi fant noen tegn på vår i en ellers ganske så sort og støvete skog. Det sorte er malmstøv som legger seg som ett skittent lag over allt her i Kiruna.


Etter skogsturen gikk vi til barnehagen for å hente Linus. Jeg lovet barna en liten overraskning men var nødt til å sjekke med Anette om det var greit. Pga allergi i familien er det ikke alltid like lurt å dra til stallen feks. Men med yttertøy på så skulle det gå greit. Vi pakket ned knekkebrød og satte oss i bilen. Her på bilden har barna just fått lov å gi hesten "Flugan" knekkebrød.



Når vi var klar i stallen hentet vi Anette på jobb og kjørte til byen for å kjøpe garn til lue nr 3. Fanny valgte også å dekorere lua med et reflekshjerte. Det fantes en liten boks med små mobiltelefondekorasjoner i form av refleksfigurer. Perfekte å sy på luene så de ikke bare er søte og varme men perfekte for mørke kvelder og morgner. Etter det lagde vi middag sammen hjemme hos mor og far. Idag var det dags for den obligatoriske paltmiddagen. Potetene var ferdig skrellte og Johanna tok hånd om kverningen. Mamma lagde smeten och Anette formet paltene. Alla spiste og som vanligt når alle er med er vi 11 rundt bordet. Det er herlig det!

Så dro jeg og Emma og Erik til Johanna og James etter middagen. Vi drakk te og skravlet og såg på bryllupsbilder. Så hadde vi en fantastisk solnedgang over fjellene. For å prøve ta bilde av dette prøvde vi oss med kikkerten som James har. Han har gjort dette før og bilden ble ikke så ferst med tanke på at jeg ristet i hele armen når jeg prøvde å holde en mobiltelefon mot en kikkert mot ett vindu og høyt nok for å ikke få med hustakene... hehe.

I morgen er det siste dagen i Kiruna. Skal spise lunch med en venninne og så være hos Anette og Magnus på kvelden.

Ingen kommentarer: