mandag 3. mai 2010

Oslo - Roma - Ut på havet dag 1.

Kl 0436 går bussen fra Vøyenbrua. Kent hjelper meg med monsterveska og jeg starter min reise. Ann kliver på bussen en av de kommende stasjonene og gruppen er samlet. Vi kommer sent ut til flyplassen og jeg gir skylda til bussjåføren som ikke hjulpet passasjerene med bagasjen.

På flyplassen var det fullt! Jeg har ikke sett så mye mennesker på Gardermoen utenfor fellesferiestart. Dessuten sto transportbandene stille så vi var jo redde bagasjen ikke skulle komme frem. Etter security check fikk vi gå rett på gaten. Tax free var bare å glemme. Jeg fant alt skulle men køene av charterturister var milslange så jeg fikk legge igjen hele bestillingen. YSL, Touche Eclat, Estée lauder Idealist, Pore minimizer, Mac renseservietter og den obligatoriske Niederegger Marsipanen. Gråt og tandagnissel!

Flyget letter, lander og vi tar expresståget inn til Roma Termini (14 euro), der spiser vi en is, kjøper neste billett og drar videre mot Civitavecchia (12.50 euro) der vi skymtet mastene på "vår" båt Wind Surf bak ett større cruiseship. Taximannen tok 15 euro for å kjøre oss fra stasjonene og ner de 5 minuttene det tok å kjøre til båten. (7.50 euro) Hele reisen med "egen" transport koster altså i underkant av 35 euro per person, og tok ca 2.5 timer.

Når vi kommer får vi levere veskene på ett sted og sjekke inn ett annet sted i terminalbygningen. Mark som er cruisedirector hilser oss velkomne i begynnelsen av check inn køen og flere andre medarbeidere slusser oss så igjennom alt vi trenger å gjøre. Veldig hyggelig, smidig og raskt. Vi registerer våre visakort, blir fotograferte, får ett kort til suiten og en nummerlapp som vi bruker når vi igjen skal få våre pass tilbake.

Etter security check går vi på båten i ett dessverre grått og trist Italia... Vi kommer rett inn på SPA avdelingen der vi får mulighet å skrive våre navn på en lodd og være med på kveldens velkomstlotteri. Raffles. Vi får dessuten mulighet å være med på Speed SPA. 15 minutter gratisbehandling fritt valgt fra en spesiell meny. Jeg noterte meg for en massage og kunne velge på Krystall ssss eller Herb Massage. 20.00 var oppmøte for både meg og Ann (som valgte en av ansiktsbehandlinene).

Ram, vår vert viser oss til suiten, forteller oss om det vi trenger å vite, takker for seg og drar videre. Vi får også sagt ifra om at den store store sengen skal deles i to. Dette blir så ordnet i løpet av kvelden.

I resepsjonen kan vi bestille våre "Beverage packages" vi betaler 51 dollar per dag (service charge incl.) for All Inclusive. Det betyr att vi kan drikke all drykk som selges på glass for under 6.50 dollar. Alle flasker opp til 30 dollar. Brus, vann, kaffe og te. Dette gjelder i alle restauranter samt i minibaren.

Vi møter opp i restauranten Veranda og får spist en buffetlunch. Selvsagt begynner vi vår cruise med Champagne. Skål!

16.30 er det sikkerhetsdrill som foregikk eksemplariskt. 18.30 dragning i lotteriet og 19.00 presentasjon av personal, aktiviteter og informasjonsfløde generellt. Deremellom har Ann tatt seg en høneblund, jeg har vært i biblioteket og lånt en bok, tatt plass i The Lounge med en Apricot Sour og de første kapitlene i boka.

Massagen jeg fikk var himmelsk, 15 minutter av fullstendig avkoppling, varme oljer rensende krydder masseres inn i rygg, skuldre og nakke. Med en båt som gynger eller som Mark (Cruise Director) sa, "We have some rockin 'n rollin going on!" var dette noe av det mest avslappede jeg har gjort. Skal jeg ta hele massagen koster den 169 dollar og varer i 75 minutter. Bursdagsgave anyone?? 

Middagen velger vi å spise i Degrees, jeg tar en winter salad med grape og fennikel til forrett og kalvemedalionger til varmrett. Supert! Ann spiste Sardiner i olje og en fiskerett til varmrett. Etterpå skrev vi litt og sovnet som små barn. Båten gynger og gynger!

Ingen kommentarer: