torsdag 14. april 2011

Mutuk, Nipah, snorkeling og ABC.

Vi booket i resepsjonen og mr Wasabi kom og hentet oss på morgenen. Han ordnet taxi ned til havnen og der ventet vår guide for dagen. En fryktelig laid back karl som manøvererte båten i bølgene som om han aldrig hadde gjort annet (troligvis har han ikke det heller, han var ett med havet...)

Wasabi driver en virksomhet på øya som tilbyr turer og servicer for hva det måtte være. "If you need anything, go to mr Wasabi". Han er knyttet til swiss cottages via sin mor som er god venn med moren til den sveitsiske damen som driver Swiss Cottages. Altså, mødrene har satt barna i kontakt når Swiss cottage skulle bli til for mange år siden. Wasabi er gift med en australsk dame som underviser engelsk i Borneo. Vi vet allerede veldig mye om Wasabi som er en veldig hyggelig karl.

Vi kom først til Mutuk Waterfalls som var noe støvete, men faktiskt ganske fint når man så bort fra den overgitte rastplassen. Kent tok ett dupp og vi andre så på. For å komme til vannfallet var vi nødt å gå 20 minutter inn i djungeln ved å følge en smal sementert sti. I flg guiden skulle turen ta ca 35-40 minutter så vi var litt urolige for varmen og å vandre opp ett berg først. Men som sagt, for våre europeiske ben var dette ikke noe problem. Vannfallet er ikke noe jeg rekommenderer for andre. Ganske kjedelig i grunn.

Neste stop var snorkling mitt ute i havet ved ett korallrev. Jeg ble litt sjokkert da jeg skjønte at det ikke handlet om 2-3 meter med hvit sand nederst og vakkre fisker, men 5-6 meter dypt og korallrev. Ikke de hvite revene men de brune. Fiskene var dog like vakre som vanlig. Jeg tok en livvest og brukte til å skyve forann meg i vannet og så hoppet jeg ut. Klarte vel en 30 minutter før jeg måtte opp i båten igjen. Der agerte jeg ground service og ryddet opp klær og håndklær så det tørket. Vår guide sov.

Videre til lille byen Nipah som består av en liten resort og en liten restaurant og aktivitetssenter. Noe av det vakreste jeg har sett på denne planet. Se bildet i tidligere bloggpost samt den øverste i dette innlegg. Der hadde vi lunsj og tid til litt svømming. Jeg tok snorkelutstyret og øvet litt på grunt vann.

Neste stopp var ett nytt snorkelsted. Nå ved en liten øy mitt ute i havet utenfor Tioman. Her var det masse fisk, og igjen dypt vann. Jeg klarte også denne prøvelse bra. Vi matet fiskene og de kommer og plukker mat fra hendene dine. Meget underholdende. Jeg så noen fisker som var kjempestilige å se på, de var ett par og svømte i sirkel. Når jeg surfer nettet for å finne ut hva det var finner jeg dette bildet. However, dette er en søtvannshai. Så om noen kjenner til en liknene saltvannsfisk som lever i korallrev så hyl ut. This drived me crazy!

Vel hjemme ble det dusj og pleie av mitt lange hår. Det går ca en tube med schampoo, og conditioner hver gang for å få vekke all salt. Kent oppdaget en varan utenfor hytta.

Middag på ABC (Air Batang. Air = water på Malay, batang = main branch of a river). Ikke så veldig spennende spør du meg. Det er backpacker delen av Tioman, og en litt yngre gjesteskare. Taxi kostet 40 rupies tur og retur og det var bare å gi beskjed til mr Wasabi når vi ville hjem. Vi fikk ikke telefonene å fungere med nummeret han gav oss så beskjeden ble "No worries, I look you". Og det gjorde han, der vi var var han og hans venner. Når vi ville hjem trengte vi bare å si ifra så ringte han taxi for oss.

Idag er ryggen brent, magemusklene har fått seg en gjennomgang etter speedboat tur i høye bølger og planen er å ta det rolig og bare pleie kroppen idag. Muligens en båttaxi til Salang for å sjekke ut byen der.

Ingen kommentarer: