tirsdag 12. april 2011

Tioman Island og hvordan man kommer seg dit...

I skrivende stund sitter vi på bussen mot Mersing. Vi skulle tatt fly men det var fullbooket frem til den 13 april. Så det blir buss og ferege isteden. Akkuratt nå vet vi ikke riktigt hva som skjer. Vi fikk punktering og har stoppet på en lokal dekkfirma langs med veien og det er mye mobilsamtaler og risting på hode fra chaufføren. Dekket såg fint ut når jeg var ute for en stund siden, men vi kjører ikke. Lurer på om de prøver å finne ut om luften bare har gått ur eller om det er en punktering. Nå har vi vært her i over en time snart og inget skjer. Vi har dog 2,5 timer å spille på før vi begynner å bli forsinkede for båtturen. Så det skal nok ordne seg.

Å ta buss og båt føles litt mer spennende, vi ser mye av Malaysia og det er mye billigere enn fly. Dog er flyturen ikke mye å snakke om heller. Buss + båt ca 100 RM per pers, Fly 200 RM per pers.

Oppfølging av bloggposten en dag senere. Og hva som egentlig skjedde.

Ok, nå sitter vi på fantastiske Swiss Cottages på Tioman Island. Men det er ikke en selvfølge att vi skulle vært her. Etter att jeg skrev texten du nettopp har lest fant vi ut at bussen ikke hadde problem med dekkene. Det var trolig problem med hydraulikken og det tog laaaaaang tid å få dette bekreftet, eller gjort noe med. Vi fikk etter lang tid en ny buss og kunne fortsette turen mot Mersing. Veien dit var ikke veldig spennende. Så glem det med "å se landet" som jeg så romantiskt tenkte vi skulle få gjøre. Jeg sov meg igjennom siste biten, med geniet Lars Winnerbäck på iPoden.

Når vi kom til Mersing hadde vi i praktikken allerede gått glipp av siste båt ut mot Tioman. Men noen hadde jobbet hardt for å få fergen å vente i over en time! Vi var ca 8-10 pers fra bussen som skulle videre og vi var alle veldig takknemlige.

Etter en hysterisk tur med speedboat i ca 1,5 time over ett bølgende hav i en kabin med AC on extacy var vi endelig fremme. Skal si den turen ikke var med på å skape følelsen av å være på vei til en vakker øy! Iskaldt, utenfor såg det ut som om du kjørte ferge mellom Moss - Horten. Men noenganger ble du minnet om det når båten suset forbi en miniøy med palmer og hvit sand. Men så raskt tilbake til humping, kulde og sort bølgende hav...

Swiss cottages er superfint, veldig laid back og en totalomvending fra luxushotellet vi bodde på i KL. Det er myggnetting over sengen, en hard madrass og ingen dyne. AC, dusj og toalett. Men ikke stort mer. Jeg jobbet hardt med å være den kule Agneta som bor i en chalet på stranden og tror jeg endelig er der.

Vi møtte også ett par på bussen som vi har hengt litt med, de er fra Nedeland og er veldig hyggelige. Samantha og Peter. I morgen drar vi på speedboattur sammen. 4 pers, privat båt, 6 stop med snorkling, waterfalls og svømming for 400 RM (gangre med to så har dere norske kroner). Altså 200 per pers for en heldagstur.