mandag 18. april 2011

Berjaya Resort Tioman Island

Berjaya Resort er vår nabo og den siste anhalt på Tetek. Bildet er lånt fra ett nettsted og viser hvor enormt stort det er. Restaurangen vi var på i kveld ligger i det store bygget ved poolen dere ser til høyre på bildet.

Vi spiste på Coriander Seeds. Det er en Thai / Indisk restaurant. Interiøret er stilig og du spiser innendørs. Fra vår vindusplass hadde vi utsikt mot poolen og poolbaren som er åpen på dagtid.

Stedet og følelsen er lik den du oppleverpå cruiseship. Dvs. kjempehyggelig personal som gjør alt de har blitt instruert om men egentligen ikke vet hvordan det skal oppleves. Dere vet, ser veldig glade ut hele tiden, sier "sorry" "sorry" når de plukker ting fra bordet eller serverer noe, ser litt spente og nervøse ut når de åpner en flaske vin osv. Hvis du spør om noe blir det litt pinsamt for de vet jo egentlig ikke hva vinet smaker osv. Derfor spør jeg så lite som mulig og tar de rekommendasjonerne som finns når jeg er på slike steder. Reser vi til andre land og bestemmer oss for å spise matretter som ikke er nasjonale skal man ikke forvente å få samme kvalitet og variasjon som man ellers ville fått. Jeg kunne skrive en avhandling om hvor irriterende det er å høre gjester som insisterer på at få ting som forrett, og spørre om hva type fisk det er i fish and chips, eller be om å få nåt sitronskall i vannglasset osv. SLUTT! Det er en strandrestaurang, de lager maten så fort de kan og kan vel for fasiken ikke tenke på om du vil ha den ene djädrans fisken som forrett! Men det er en annen historie! ;)

Vi bestillte inn Miam Kham til delning. Perfekt!!! Som vi har lengtet etter det siden det stod på en meny i KL (men var slutt...). Kent valgte en superstark kyllingrett og jeg tog Saag Paneer som vanlig. Til dette fikk vi naanbrød, masse små sauser og litt papadums. Vi bestillte inn en flaske hvitt vin som smakte vidunderlig etter alle øl og varme rødvin som vi har konsumert den siste tiden. De dessertene vi hadde lyst på var slutt så vi valgte å bare drikke kaffe til slutt. En bra matopplevelse helt klart.

Etterpå gikk vi på oppdagelsesferd, jeg ville sjekke ut SPA men det var stengt, vi endte opp i lobbyen der vi møtte Wasabi som har kontor og selger utflukter til de boende på resorten. Vi skravlet litt og såg på bilder fra de forskjellige reisemålene. Det vi savner nå er Juara og Coral Island. Det tar vi i morgen og på torsdag.

Vi gikk videre til baren før vi ruslet hjem igjen. Flott og fint javisst men du verden så sjelløse slike steder er. Vi var ikke svette en eneste gang, vi hørte ikke havet og vi såg ikke stjernehimmelen og fullmånen fra ett eneste sted inne på resorten. Alt var bare vakkert og det eneste man kunne høre var lydene fra alle vifter og AC anlegg...

Men om man er interessert av å bo på resort når man er på ferie så er dette absolutt verdt å besøke. Det er superfint, rent, ryddig, pent og sånn som det skall være om man ikke ønsker noe motstand what so ever...

Vi ruslet dog tilbake til vårt Swiss Cottage, hentet en flaske vann i resepsjonen som vi noterte på tavlen, hilset på noen gjester, trakk i snoren for å slå på vifta, pusset tennene og la oss i sengen. jeg med PC og Kent uten. Nå er det natta og i morgen venter fridykkerkurs for Kent og jeg skal booke bil til Juara.

Ellers har dagen i dag vært rolig, vi skulle egentligen dratt til Juara men skyver det til i morgen pga overskyet vær idag. Vi har svømmet, plukket søppel på stranden. Det var nemlig ett stort søppeldrev som kom inn igår med tidevannet. Man har ikke sett så mye søppel komme inn på lang tid og alle gjestene (med få unntak) tok saken i egne hender og begynte å plukke når personalen på dykkesenteret dro ut med sekker for å rydde opp. Vakkert å se alle ta ansvar.

Naboen skulle ivei på noe eventyr så han spurte om vi ville låne hengekøyen! Hurra, du milde tid så utrolig deilig det er å ligge i en hengekøye å lese! Det tok ikke lang tid før jeg sov som en baby... Mye mer er det ikke gjort idag. Bade, sove, lese og ete, det er liksom det det går i.