søndag 27. mai 2012

Eurovision Song Contest 2012

Jeg griller halloumi og bacon som var ett av mine bidrag til buffeten hos Christer og Bernard. Til buffetbidragen fikk vi ett tema, øyer og øystater i Europa. Jeg valgte Kypros.

Her grilles det souvlaki. Helt nøytralt kjøtt uten marinade.

Ost, fikenmarmelade og ferske fiken. Øya er Korsika.

Grønske. Spinat og bønner som er stekt i andefett. Det italienske navnet vet jeg ikke, men Fagioli agli spinaci kanske? Øya er Ischia.

Islandske lefser med røkt lammekjøtt. Øya er Island.

Mine foccacialignende brød fra Kypros. Inneholder halloumi, kalamataoliven, løk, persille og mynte. Øya er Kypros.

Tzatsiki, brød fra Hellas samt lammepølser, lefser og så speket hvalkjøtt fra Island. Det sorte er en slags alge.

Det ble mye god mat! Kjøttbollene er laget med pinjekjerner, sitronzest, parmesanost og så stekt i god olivenolje. Øya er Ischia.

Mine brød, en salat på tomat, persille og agurk som serveres til souvlakien. Så skal det presses på masse god sitronsaft.

Jeg synes hvalkjøtt høres så skummelt ut men det er altså godt!

En tallerken full av lykke.

Vi setter poeng og har vår egen avstemmning. I glasset er det ikke baileys, men faktiskt en sjokoladevin fra en liten øy utenfor Nederland. Det var faktiskt godt, på en rar måte. Smakte som en vanlig sjokolademelk egentlig.

Selvsagt ga alle i Vikajuryen Sverige sine 12 poengere! Goooo Loooreeeeeeen!

Vi sitter samlet rundt TVn. Det noteres, skravles, skåles og stemningen er på topp. For å få lov til å skåle så ofte som mulig inførte vi en skål for hver gang det ble brukt vindmaskin, for hver gang vi fikk se trusa på sangerinnene (3 ganger) og så var det en til sak men hva det var husker jeg ikke. Det viktigste var nok å kunne rope skååååål!

Vi sendte en tanke til Finland som dessverre ikke kom til finalen med sin fine sang.

Stemmene er avgitt i Vikajuryen. Den officielle stemmen er sendt via SMS.
Hurra for Loreen og Euphoria! Vi ses i Stockholm (?) neste år. Vi sender en delegasjon fra Oslo!

Ingen kommentarer: