lørdag 12. februar 2011

Jeg en revmatiker?

Jeg var hos legen i fredags. Prøvesvarene hadde kommet og vi var nødt til å snakke om resultaten og veien videre. Isolert ville ikke noen av prøvesvarene gi noen som helst sikkerhet for revmatisk sykdom, men sett samlet var det lite tvil.

Jeg testet positiv på HLA-B27.
Dette skriver NIH:
Forekomst av en bestemt vevstype, kalt HLA-B27, er koblet til sykdommen. 95% av bekhterevpasientene har denne vevstypen, men 10% av friske mennesker har den også.

S-RF-Latex värde var 39 (RF=Reumatorisk Faktor)
Dette skriver Fürst prøvelabb:
Tolkning Normalt finnes verdier <20 kU/L. Området 20 - 40 kU/L er en overgangssone der betydningen av reaksjonen er usikker. Verdier > 40 kU/L oppfattes som sikkert patologiske.


[B-SR]  (Senkningsreaksjon, ESR - erythrocyte sedimentation rate) låg på 20.
Legen sa det er for høyt for en kvinne i min alder.

Uansett gjør man en MR røntgen for å se på leddene. Jeg er også satt på antiinflamatiorisk medisin. Den skal jeg ta sammen med den smertestillende jeg har tatt i en periode nå.

Selvsagt kan man jo si at slaget ikke er tapt, røntgen kan vise noe annet. Men det er ikke lett. Og når symptomer stemmer overrens med prøvesvar på en så uvanlig sykdom så er det vanskelig å være positiv. Men jeg lover å prøve. Jeg vil bare ha min lille sørgeperiode nå. De må da være lov å være lei seg? Livet mitt kommer ikke å bli det samme...

Sykdomen vi ser etter er Bekhterevs sykdom. Man kan lese mer om sykdommen på nett.
Bekhterevere på nett
Wikipedia SE
NIH.no

Hvis dette er sykdommen jeg har kommer mitt liv å preges av å holde sykdommen i sjakk. Det vil bli fokusert på bevegelsestrening og smertelindring. Bevegelse er a-o for å ikke stivne. Smertelindring er viktig. Som det er nå har jeg hatt vondt i ryggen siden august. Men som fysioterapauten sa, om du får en diagnose så har du i det minste gratis behandling. Men magedans, rockering og tredemølle kan jeg se meg langt etter. :(

Ingen kommentarer: