tirsdag 22. september 2009

Blanke ark

Idag angrer jeg på at jeg ikke valgte å bli lærer en gang i tiden. Mamma er lærer, jeg vet at det er et hardt jobb, men så givende det kan være.

Jeg er hjemme fra jobb idag pga sykdom. Jeg jobber det jeg orker men nå ser jeg på tv.

Jeg har tatt opp ett tv-program som heter Blanke Ark. Det handler om elever i 9-klasse på norsk ungdomskole. De har svårt for å lære og har blitt med på ett prosjekt der de lærer hvordan man lærer på riktig måte. Riktig måte for en og en hver. Fantastiskt!!!! Jeg sitter og griner når jeg ser hvor store fremskritt de gjør og hvor mye det betyr for dem å lære. Komme nærmere målene sine og få tilbake litt selvtilit. Jeg var skitdårlig på matte i skolan og kjenner igjen meg.

Lærern i Blanke Ark jobber mye med konkretiseringshjelpemidler, kartlegging av læremetoder og variasjon.

Bare det å se at positive tilbakemeldinger gjør susen er få vakkert å se!

Jeg mener alle bør se denne serien, uansett om man är voksen eller tenåring, om man er god i matematikk og skriving eller mindre god. Her lærer vi masse om pedagogikk, jeg har dessuten lært meg hva ekte og uekte brøk er idag og hvordan jeg kan huske den regeln.

Jeg gjorde også blanke ark testen. Bilden viser mitt resultat. Og det stemmer veldig bra. Tenk om det fantes slike lærer når jeg var ung?! Kanske hadde jeg ikke vokset opp som en matematikk-fobiker?

Flinke flinke ungene!

Ingen kommentarer: