lørdag 31. januar 2009

Haandbryggeriet i anledning Bernts 40 års dag!

1600 kjørte bussen fra Oslo Sentralstasjon med destinasjon Drammen og Haandbryggeriet. Bernt hadde ordnet med baguetter og brus slik att vi skulle være redo for omvisning når vi kom frem. Vi var 24 personer på bussen, mange kjente fjes og noen nye. Vi var faktiskt bare 2 jenter med på turen. 2 mer enn de fleste hadde tippet. Bernt har arrangert dette og vi var veldig glade og spente.

Snygg stolpe dekorert med ølettiketter fra bryggeriets egne øl!

Jeg var kjempespent på besøket da jeg aldrig har vært i et bryggeri før og jeg er i tillegg veldig glad i ølen de lager. Vi fikk en fin omvisning, jeg lærte litt mer om forskjellige typer øl og hvordan den lages. Jeg hadde en del spørsmål som jeg passet på å ta når vi satt ned. Ville ikke ta det i plenum da jeg er litt redd att alle andre allerede vet det jeg var nysgjerrig på.

Så har jeg avtalt med Rune om å få maltposene når de begynner å sende avfallet i kontainere isteden for å laste det tilbake i posene. Posene skal jeg lage handlenett av!

Blåshell og glade mennesker!

Vi fikk smake følgende øl:

Bavarian Weizen 5.5%, sydtysk hveteøl :: bruschetta med avocado og krepsehaler
Ardenne Blond 7.5%, belgisk blond :: Blåshell med hvitløk, rødløk, rødvin og balsamicoeddikk.
India Pale Ale 6,5% :: Chilikjøttboller
Norwegian Wood 6%, trad. norsk øl :: Røkt og saltet lammelår.
Norse Porter 6,5% :: macron med sjokolade
Dark Force 8.5%, imperial hvetestout :: brownie

Sexy øl!

Jeg har gått på GI/lavkarbodiett i to uker nå og igår kunne jeg jo ikke gjøre annet enn å bryte dietten. Brownien med Dark Force var farlig godt, skikkelig sukkerfix. Jeg trodde jeg skulle besvimme... øl og sjokolade er bedre en sex... Oh my!

Norwegian Wood er en øl med røksmak, det var omtrent den eneste jeg ikke likte. Den er for voksen for meg. Eller som gutta sa, en manne-øl.

Mingel på bryggeriet

Etter mat og øl var det fri bar og da hadde vi tre øl på fat som vi kunne nyte.

Odins tripple 11%, Pale Ale 4,5% og Norse Porter 6,5%. Odin er en tøff øl, masse masse smak og kullsort i fargen. Jeg likte den veldig godt og følte meg veldig voksen!

Vi fikk beholde de fine glassene vi hadde drukket øl i og kl 22 var det dags for tilbaketur til Oslo. Bussen kjørte rett ned til Olympen der vi fortsatte kvelden. Det ble mange flere øl på oss og jeg satte min kjærlighet til Dobbel Dose fra Haandbryggeriet. Fantastisk kveld!

2 kommentarer:

Regor sa...

Vi fikk chilikjøttboller og IPA også!

Agneta sa...

ja! Takk!! Visste det var noe jeg hadde glemt. Har masse bilder, lastet opp noen på Facebook. Herlig kveld. :)