mandag 1. april 2013

Bún thịt nướng

Så såg det ut når det var klart! Himmelskt godt! Jeg er veldig stolt av meg selv.
Jeg bestemte meg for å lære meg å lage vietnamesisk mat nylig. Jeg begynner med Bún thịt nướng (grillet kjøtt på nudler). Dette er min favorittrett når jeg går på vietnamesiske restauranter. På restaurant må jeg gå for den vegetariske varianten siden jeg har sluttet å spise kjøtt som jeg ikke vet hvor kommer fra, men hjemme kan jeg lage den med kjøtt. Idag blir det elg.

Jeg brukte hele kvelden igår til å surfe rundt for å finne den optimale oppskriften. Det er mange der ute, og jeg har laget meg min egen norske oversettelse av dem jeg har funnet. Pent printet fra PDF henger den nå på kjøkkenet. Nå har jeg kommet halveis. Ikveld skal retten lages klart.

Kjøttet skal marineres. Du skal ha picklede gulerøtter og reddiker. Du må ha nudler og grønnsaker. Du må ha dipping sauce.

Kjøttet marineres i sitrongress, fish sauce, hvitløk, sharlottløk, tykk soyasaus, sukker, pepper, sesamolje og ristede sesamfrø. Marinaden er tykk og dufter himmelskt! Jeg har hatt kjøttet i kjøleskap ett par timer, det kan godt stå over natten. Kjøttet skal helst grilles for å få den der perfekte karamelliserte smaken. Men jeg må ta det i woken. Orker ikke gå ut og grille idag.

Så lagde jeg picklede grønnsaker. Det tok litt tid. Jeg er så nøye med størrelsen på bitene. Men marinaden er enkel. Eddikk, vann, sukker. Dette skal jeg jo strengt tatt ikke trenge å gjøre hver eneste gang. Jeg tviler dessuten på att det er helt nødvendig å ha picklede grønnsaker? Friske gulerøtter er helt sikkert like godt. Uansett, disse står nå i kjøleskapet.

Det skal være en vårløkolje til matretten. I oppskriften stod det olivenolje, så jeg lagde en med olivenolje. Men det dufter ikke asiatisk. Plutselig var jeg i Italia. FAIL. Så jeg gjorde en til med vanlig nøytral olje. Vi får prøve begge når middagen serveres.

Dippingsausen da. Den er laget på limejuice, fishsauce, sukker, vann og hvitløk. Dessuten skal det være rød asiatisk chili i den. Den er klar.

Når middagen så lages så går det raskt. Salat i bunn på tallerkenen (helst bolle). Risnudler. Så agurk, bønnespirer, picklede gulerøtter og reddikker, det stekte kjøttet, masse frisk mynte og koriander, hakkede peanøtter. Så på med dippingsaus og vårløkolje. Spis med pinner.

http://www.simplyrecipes.com/recipes/vietnamese_daikon_and_carrot_pickles/

http://www.theravenouscouple.com/2009/05/bun-thit-nuong-vietnamese-grilled-pork-with-vermicelli.html

Ingen kommentarer: