torsdag 4. april 2013

Mamma Astas fiskesuppe

Mamma Astas fiskesuppe.
Denne suppen er min favorittfiskesuppe. Jeg elsker den! Når jeg var 16 år var jeg lagt inn på sykehus for en ganske kompisert operasjon. Etterpå kunne jeg bare spise flytende føde. Maten på sykehuset var ikke mye å hurre for og alt var dynket i proteinpulver for å holde den da spinkle Agneta i form. Ja, jeg var en tynnis på den tiden. Så jeg ville ikke spise. Enkelt og greit. Mamma var nødt til å komme med kraften fra denne suppen til sykehuset. Tror hun syntes det var litt pinlig å ha en 16 år gammel datter som sutret på den måten.

Det er en lett suppe å lage. Den inneholder kun 6 ingredienser. Poteter, gulerøtter, purre, fisk, fiskekraft og melk.

Kutt opp like mengder av gulerøtter, poteter og purre i passe biter. Jeg bruker ikke å skrelle poteter og gulerøtter om det ikke er strengt nødvendig. Og jeg bruker mye av purren, ikke bare det hvite.

Surr dette i smør eller olje i en stor kaserolle. Ha på litt pepper men ikke salt, kraften er salt nok.

Så har du på kraft nok til att det dekker grønnsakene, ikke mer enn så. Kok opp til grønnsakene er myke. Husk å lage kraften fyldig nok til å gi smak når du har på melk.

Når grønnsakene er ferdige er det dags for fisk og melk, dette skal ikke koke så slå av varmen nå. Jeg bruker bare hvit fisk til denne suppen, og jeg pleier å bruke helmelk. Men det er helt opp til hver og en. Jeg kan ikke tenke meg att dette skulle gjøre stor forskjell. La det trekke godt inn og server.

Bon apetit!

Ingen kommentarer: