søndag 19. august 2012

Textilverkstad i stugan

Du trenger plastikk (jeg har her klippt opp ark av byggplast. Det fungerte bedre enn forventet) eller glass, tekstilfarge, pensel og noe og trykke på. Så er det bare å finne frem objekter du kan bruke til å lage mønster med.
Lag noen penselstrøk side ved side på plastikken. Bruk ett objekt for å skrape bort fargen på utvalgte steder. Prøv deg frem. Her har jeg brukt en kartongbit på den siden med de bølgete linjene. Og en kopp på siden med ringene. Når du er fornøyd eller nysgjerrig på ditt mønster snur du plastikken med fargen over på tekstilen som ligger flatt på bordet ved siden av deg. Press på med hånden, stryk over plasten slik att all fargen fester seg på stoffet. Trekk vekk plasten og et voila! Ett trykk er på plass. Jeg har tenkt å prøve å lage ett stort trykk på plasten, og snu tekstilen over på plasten isteden for motsatt vei. Feks kan man trykke på en topp. Eller t-shirt? Eller putetrekk? Tja, det er vel bare fantasien som setter grenser.

Noe av det jeg endte opp med å bruke. Telys, pensel, jeg prøvde også med emballasjen fra sjokoladeesken. Men det fungerte ikke noe særlig. Jeg skrapte med kartong og jeg brukte en trekantet liten plastbit.

Det ferdige resultatet. Nå skal teknikene finjusteres, størrelsen på trykket kan jo lages større eller mindre, avlagt eller rundt, legges tett i tett for å lage ett kjempemønster. Bare fantasien setter grenser. Idag har jeg kjøpt to lengder hvit gardin på en loppis som skal få seg trykk. Jeg har også tenkt å lage handlenett og bordsbrikker. Får se hvor mye jeg rekker før jeg drar hjem til Oslo igen. Håper vi også rekker å trykke med barna.


1 kommentar:

Velkommen til min kreative verden sa...

Agneta, dette ble veldig fint: ) Så gøy at du er så ivrig og setter i gang. Det er derfor du også er så flink. Dette var gøy å se: )