tirsdag 3. april 2012

Tvättmaskin!

Idag skulle jag försöka fixa tvättmaskinen. Den började tjorva i lørdags (tror jag). Men hur vi än vred och vände på det så blev det ingen bättring, hade support på telefonen och allt blev bara värre. Så vi såg lite på ekonimien i det hela. En serviceman kostar lätt 1500.- och uppått. Maskinen är 6 år och har fungerat fint fram till nu. Om maskinen kan fixas så håller den kanske nåt år till.

Så vi bestämde oss för att köpa en ny. Den vi hade sett ut var tyvärr slut i lager och när den kommer tillbaka så är den inte längre till lägre pris. Så vi kollade på lite andra och fastnade för en i mellanpris. Några saker var viktiga. Den måste ha fördröjd start funktion, den måste ha ett ok kortprogram, den måste ha bra miljömärkning och så är det bra om den inte bullrar för mycket. Den heter Electrolux EWF167320. Nu står den gamla i badrummet och den nya ligger i bilen. Kent måste få hjälp av någon att ta in den för jag kan inte lyfta just nu.

En liten parantes. I butiken blev vi lite sugna på en annan som hade massa fancy funktioner, men den kostade nästan 7000.-. Det som irriterade mig otroligt mycket var att säljaren mötte mitt "vi har lagt en budget lägre" med att vi kunde få räntefritt köp med betalning om 3 månader. Men det funkar inte på de här två. Jag sa att det hjälper ju inte, priset är ju det samma, budgeten är ju fortfarande den samma? Ja, jo det är ju klart var svaret. Säljare: MEN, då är ju pengarna i allafall disponibla till sommaren! Jag:?! Jaja, hur som helst så förklarade vi att vi inte behöver kredit, vi kan betala, men vi inte VILLE ha en dyrare maskin. Men de har väl krav på sig om att sälja på dessa dyra lånen? För det blir dyrt blir det efter ett tag. Det vet vi alla. Det är ingen som lånar ut pengar utan att få något tillbaka. Styr undan! Köp inte för mer än du kan betala. Det är en ganska enkel regel. Alla förbrukslån och kreditkort är bara som att kissa i byxan. Det blir varmt först men sen är det djävligt kallt!

Annars går det bra med Selmakatten. Hon är pigg, gosig och har matlust. Idag tog jag henne på bar gärning när hon krafsade lös locket på torrfodertunnan och var på väg ner i den. Torrfoder är fyfy ända till i morgon. Då kan hon få lite torrfoder blött upp i vatten. Mums... :P Hon har också lärt sig att hon kan bli buren. Om hon vill någonstans så kommer hon och puffar lite med tassen. Tittar man ner då så står det en liten katt där och ser på en. Då är det bara att lyfta upp så hon kan komma vidare. Väldigt charmerande.

Ingen kommentarer: