mandag 23. januar 2012

Vi kutter ned på kjøtt!

I helgen har jeg bestemt meg for å gjøre det jeg kan for å bekjempe dyremisshandling i måltidens navn. Jeg skal ikke slutte å spise kjøtt. Men jeg skal kun spise kjøtt som jeg har avsenderadresse på. Der jeg kan være sikker (så sikker det går) på att dyrene jeg spiser har hatt ett godt liv så lenge det varte.

Jeg hørte på Verdibørsen i lørdags (21/1 kl. 08.05) der man snakket om avl på kjøttdyr. Det var en kort og grusom historie. Man har til og med begynt å tenke på muligheter for å genmanipulere dyrene slik at de ikke føler smerte. Men som en filosof så fint sa det. Mangel på smerte er ikke det samme som lykke.

Vi kommer herved derfor så kjøpe det vi kan av økologiske egg fra gårder vi kjenner til. Kjøtt og fugl fra det samme. Vi har feks. ett godt utvalg av slike produkter på ICA og Meny.

Men det er vanskelig det her. Hvordan kan jeg være sikker? Og hvordan skal jeg vite hvordan laksen har hatt det? Oppdrettslaks er vel det vi finner i våre butikker. De har det vel ikke så bra? Og er allt viltkjøtt ok? Reinsdyr, elg, rådyr osv. Og hva med lamm? Hvordan har dem det? Jeg må lese på litt.

Og så det siste. Hvordan håndterer en slike endringer i livssstilen når det kommer til middager en er invitert til? Hvordan gir man beskjed? Kan man takke ja til en middag når man roter til det på den her måten?





Nu blir det litt tid i tenkeboksen og trolig ganske så vegetarbasterte måltider i en periode fremover. Alle tips på veier å gå, produkter å kjøpe osv. tas emot med takknemlighet.

Ingen kommentarer: