mandag 16. januar 2012

Dagens middag laks med black bean relish!

Dette er en black bean relish. Jeg hadde lyst på bønner og laks til middag idag. Guglet litt og fant denne oppskriften. (åpnes i nytt vindu).

Jeg har som vanlig endret på en del saker for att det skal passe det jeg har hjemme, og legger herved ut oppskriften oversatt til norsk og enkelt modifiert av meg.

2 bokser black beans
2 kokte kalde majskolber
3-4 vårløker
1 stor rød papirka
2 hvitløksfedd (vitlöksklyftor)
2 lime
1 stor bunt koriander
2 bird eye chili

Skyll og bønnene og legg i en bolle. Skjær av majskornene fra majskolbene. Hakk løken, paprikaen, chiliene og hvitløksfeddene fint. Presse saften av begge limefruktene over ingrediensene. Salte peppre og bland allt sammen. Hakk koriandern men ha den opp i blandingen rett for servering.

Kryddblandingen til laksen gjorde jeg mye enklere enn den i originaloppskriften. Jeg liker ikke løk og hvitløkspulver... Jeg brukte ca to teskjeer av følgende. Cayennepepper, paprikapulver, timian, oregano, salt og pepper. Tin laksen om den er frossen (jeg gjør det i vannbad). Tørk den og gni inn kryddene i den tørre fisken. Naturell olje i støpejernspanne, glovarmt. Så stekte jeg fisken så den ble sprø og gjennomstekt.

Jeg serverte med basmatiris og litt lettrømme ved siden av.

Ingen kommentarer: