lørdag 25. juni 2011

Midsommar i Oslo!

Köttbullar
Janssons frestelse
Färskpotatis med dill och gräddfil
Nubbesill
Matjesilltårta
Ägghalvor med rom och ägghalvor med ansjoviskräm
Inlagd sill i olika varianter
Dillabröd och smör
Pavlova med bär och mango



Jeg lagde alle matretter og Kent laget brødet etter en oppskrift fra Helens bok Bröd från Brunkebergs bageri. Jeg fikk velge brød og gikk for dillabrødet. En surdegsbakst smaksatt med fersk dill og svensk brännvinsost. (som jeg hadde kjøpt på IKEA dagen før. Det kaller jeg flax!)

Her er oppskrift på mammas nubbesill.

Nubbesill
1 glass matjesill (ca 200 gr)
4 hardkokte egg
Knippe dill
Knippe gressløk
4-5 små kokte poteter (avkjølet)
1 boks rømme
4-6 reddikker
1 liten rødløk

Hakk egg i små biter, og kutt opp urtene. Del potetene i mindre biter, dele reddikken i 4 deler. Spar på laken og skjær opp matjesillen i mindre biter. Bland allt i en bolle og smaksett med salt, pepper og noe av laken.  Kan stå over natten.

Matjesilltårtan var kjempegod, oppskriften jeg brukte var fra DN. I norge har man ikke kavring som den er i Sverige. Så jeg brukte Pågens Lingongrova isteden. Fungerte som fy. Bruk også ett godt smør. Vi hadde Brimismør hjemme. http://www.dn.se/mat-dryck/recept/matjessilltarta-1

Gurkan lager du enkelt ett par dager i forveien.

Indlag gurka
1 dl vitvinseddikk
2 dl sukker
3 dl vann
1 stor knippe kruspersille
1 agurk 

Skjær agurken i tynne skiver, jeg bruker ostehøvel. Hakk persillen fint og varve persille og agurk i ett glass. Bland eddikk, sukker og vann og hell over agurken. Sett på lokk og rist litt. Vend nu og da slik at du ser at sukkeret har løst seg opp i vannet.

Janssons Frestelse
5-6 store Poteter
1 gul løk
Ca 15-20 ansjovis eller ansjoviskrydret sild (jeg brukte skarpsill fra IKEA)
3-4 dl kremfløte (eller 2 dl fløte + 2 dl melk)

Strimla potatis i tynne strimler. Skive løk i tynne skiver og varve poteter og løk og ansjovis lagvis i en smurt ovnsform. Starte og slutt med poteter. Hell på fløte og sett i ovn på 225 grader i ca 45 minutter. 

Till maten drakk vi øl og snaps. Vi prøvde oss også på snapsvisor.

Etter maten ble det pavlova som Kent laget. 

Takk for en hyggelig kveld Kent, Ann, May, Jo, Tore og Dag Rune!

Ingen kommentarer: