tirsdag 26. oktober 2010

Kattetrapp og masse ting og tang

Jeg skal bygge en kattetrapp som pusene kan gå på for å komme opp på det store hjørneskapet i stua. Der kan de ha ett godt og koselig krypin.

Dette skal jeg gjøre med små plexiglassbokser som egentlig er til for CD-skiver. Jeg driller hull i dem, og skrur dem opp som trappe på veggen. I dem skal vi ha våre storbyreisebøker fra Lonely Planet (og svenske Aftonbladet). De er små og har rygger i flotte farger... Fra trappa skal det gå en gangbru over døren slik at kattene kommer seg videre til skapet.

Se boksen på bildet; tenk at jeg skrur noen huller i bunn på denne boksen, vipper den og skrur den fast i veggen. Dersom det er litt for glatt på overflaten for pusene så skjærer jeg ut gjennomsiktig IKEA skuffe-gummimatte som jeg monterer med dobbeltsidig tape på toppen. For å drille i akryl og plexiglass må man ha en spesiellbor. Så jeg tenker jeg finner allt på Storo i morgen. Boksen finns på Åhlens og drill på Claes Ohlson.

Ideen er en forfinet versjon av dette: http://ikeahacker.blogspot.com/2010/07/hack-of-lack-holding-cat.html som jeg egentligen synes var fryktelig stygt... Vi har en mye smalere vegg ved siden av døren, over døren blir det en flott hvit hylle med konsoller som matcher de gamle listene. Alt i samme farge. Gleder meg så til å se om det blir så fint som jeg tror.

Tidligere idag har jeg kjøpt kattedo, kattsand, kattmat, leker og en transportveske. Jeg prøvde å se etter en liten sele til kattene, men de som finns i butikkene er for harde og jeg tror de kommer å gnage da de har veldig tynn pels. Jeg ser på nettet at det finns seler som er laget som små myke vester. Får se om jeg finner det ett sted. Kanske kan man også strikke en og tove den? Så sy på en lukkemekanisme ett sted der det ikke gnager... Hmm, tenke tenke!

Ingen kommentarer: