lørdag 11. mai 2013

Hjemmelaget harissa og marinerte oliven


Jeg hadde funnet en oppskrift på marinerte oliven jeg hadde lyst å teste. Når jeg leste litt mer nøye såg jeg att en av ingrediensene var harissa. Det hadde jeg ikke hjemme. Det finns omtrent like mange oppskrifter på harissa som det er husmødre i Marokko. Her er min skandinaviske variant.

HARISSA
* 2,5 ss korianderfrø
* 2,5 ss kummin
Ristes i stekepanne og mortles fint.

* 1 st chipotle
* 6 st tørkede små røde chillis
Bløtlegges i en halvtime i hett vann.

* 8 hvitløksfedd
* en knippe frisk koriander
* 5 røde chilis uten frø
* saften av en halv sitron.
Kjør alle ingredienser i mixer til du har en struktur du ønsker. Vil du ha den helt fin må du bruke mortel. Jeg saltet litt på slutten.

MARINERTE OLIVEN
* 2 håndfuller grønne oliven med sten
* 1/2 granateple
* 3-4 stilker salvie
* 1/2 dl olivenolje
* 1 ts harissa

Bland harissa, olivenolje, granateplefrø og salvieblader i en bolle. Bland i olivene.
Oppskriften på oliven har jeg modifiert fra dette originalet.






Ingen kommentarer: