onsdag 15. mai 2013

Første perfekte falafel!

Idag har jeg endelig klart å få en fin falafel. Jeg etterlyste oppskrift på falafel og fikk flere tips av venner på FB. Utfra disse har jeg så laget min egen variant. Det var noen ting jeg lærte som skiller seg fra måten jeg tidligere har prøvd meg på falafel.

Bruk tørkede kikerter som er bløtlagde isteden for hermetiske eller kokte.
Bruk kullsyret vann i røren.
Bakepulver!

Slik så røren og min første prøvefalafel ut når den var klar. Ble så ivrig att jeg glemte å ta bilde med skikkelig kamera...
Så till oppskriften:

Falafel: 
30 små, 20 medium sånn sirka

Noen dl nøytral olje til steking. 

2 dl tørre kikerter, bløtlegges i 6-8 timer.
1 skikkelig knippe fersk persille
1 knippe fersk koriander
1 kvist med mynteblader
2 ts salt
1 ts spisskummin
1 ts bakepulver
2 hvitløksfedd
2 små stærke chilier
1/4 rødløk  eller 1 charlottløk
Noen splæsjer kullsyret vann
Noen ss mel

Ha alle ingredienser utenom mel opp i mixern, kjør på til du har en fint grynete masse, bruk slikkepott innimellom til å øse ned røren fra kantene. Ha i mel litt om litt.

Så former du små boller som du frityrsteker i olje. Jeg brukte en wok idag, har i ca 2-4 cm olje og former boller som jeg så platter ut litt før jeg legger dem i frityren. Neste gang tenker jeg at jeg bruker den lille frityrstekeren vi faktiskt har.

Oppskriftene jeg har brukt som grunn er:
http://vegetarbloggen.com/2012/02/01/perfekt-falafel/
http://www.kryddorfrånrosengård.se/okategoriserade/falafel-nr-1/

Nå savner jeg bare en falafel-maker for mine første falafler ble litt si som så i størrelse.

http://www.falafelmaker.com/


Ingen kommentarer: