tirsdag 8. november 2011

Halvveggo middag.

Idag laget jeg en god middag, da det var ett eksperiment så må jeg skrive ned oppskriften her så jeg ikke glemmer. Det ble kjempegodt!

Veggoburger:
1 boks ferdigkokte kikerter
2 små rå poteter
1 knippe koriander
1-2 vårløk
Salt og pepper
Olivenolje
Chilisaus
Noe til panering.

Bruk matmixer. Sleng i kikertene i mixern (skyll dem først). Skrell potetene og del dem i mindre biter, kjør i mixern. Det kan være litt tekstur i røren, bare ha det over i en bolle.

Hakke vårløk og koriander fint. Jeg brukte korianderstilkene for det var det jeg hadde igjen siden sist. Bland det grønne i kikert/potetsmeten. Ha på litt olivenolje, salt, pepper og noe stærkt. Jeg tok rester fra hjemmelaget, superstærk chilisaus, ca en spiseskje.

Forme dette til burgere, panere disse i din valgte panering. Her tok jeg en indisk snack som ofte kalles Bombay Mix. Dette knuste jeg i mortel og lagde til panering. Det ble helt supert! Føler meg utrolig innovativ nå.

Stek biffene i en panne med olje, på begge sider. Løft dem opp og legg dem på en ovnsfast form og sett inn i ovnen. Dette moment kan sikkert sløyfes, jeg gjorde det fordi biffene var ferdige før laksen. Jeg syntes det ble godt når de ble litt crispy på toppen.

Jeg hadde frossen laks i fryseren, slike biter som du kan kjøpe 4 av i en plastforpakning. De tinte jeg i varmt vann. Dvs. hele posen i en bolle med varmt vann. Da tiner fisken raskt uten å bli kokt. Jeg tørker av laksen og legger den i en ovnsfast form.

Korianderkrem:
En knippe koriander (igjen stilkene for det var det jeg hadde).
2-4 små vårløker
Saften av en 1/2 lime
Olivenolje
1 hvitløkfedd
Salt og pepper.

Skjær allt i små biter, press på limejuice og mix allt sammen til en fin smet. Legg en STOR klatt på varje laksbit og kjør in dette i ovnen. Vi har varmluft ovn og jeg kjørte på 200 grader i ca 25 minutter.

Myntesaus:
Naturell yoghurt
Mynte
Agurk

Jeg blandet tørket mynte med yoghurt og reven agurk. Agurken må presses og tørkes litt så ikke sausen blir for løs.

Ingen kommentarer: