torsdag 17. november 2011

Chana Masala, hot og deilig!

Jeg har hatt veldig mye matinspirasjon i det siste. Jeg har alltid laget mye mat, men i det siste har jeg vært flinkere til å lage ting jeg ikke har gjort før. Og fremforallt lager jeg mat på det som finns hjemme. Idag lagde jeg chana masala for første gang. Jeg er veldig glad i kikerter, og ville prøve på noe nytt. Søkte rundt på nett og leste en god del oppskrifter, når jeg hadde skjønt "tegninga" så lagde jeg min egen versjon. Ettersom vi elsker å lage mat fantes alle ingredienser i skafferi og kjøleskap.

Jeg glemte å ta bilde på maten, men fant ett på nett som var veldig lik den jeg lagde.

1 boks hermetiserte kikerter
1 liten gul løk / halv stor
2 hvitløksfedd
2 store spiseskjer med garam masala
1 teskje med gurkemeja
1/2 boks hermetiske tomater (jeg brukte hele hermetiske tomater som jeg bare knuste litt)
1-2 spiseskjeer med gee eller olje.
Salt og pepper
Chili etter smak (jeg brukte tørket, stærk rød chili, ca 1 spiseskje)
En håndfull fersk koriander, grovt hakket.

Fres fint hakket løk og hvitløk sammen med garam masala, chili og gurkemeia. Det skall være mørkt brunt og deilig klissete bobblete.

Tilsett kikerter (skyll dem først), rør rundt litt, og tilsett tomatene.

La dette godte till seg under ca 10-20 minutter, rør hele tiden slik att det ikke brenner i bunn. Røren skall ikke være løs, men sånn att det ser ut som om alle kikertene er dekket med den brune duftende røren.

Smake av med salt, pepper og evt mer chili. Dette skal være hot! Når du er nøyd tilsetter du koriander og rører om.

Jeg serverte dette till hamburger! Men det er vel mest vanlig sammen med basmatiris og nan eller chapatibrød. Men pytt pytt! Alt som er godt er godt tilsammen. Det var enkelt å lage, det er supergodt og fremfor allt tror jeg dette er veldig sunt!

Ingen kommentarer: