søndag 21. desember 2008

Boktips å sånt!

I torsdags fikk jeg en julegave av Anna. En kokebok om svensk mat. Boken heter En smak av Sverige. Jeg elsker kokebøker. Jeg og mannen min har sikkert 60-90 bøker. (har ikke tellt på lenge). Men det som er enda viktigere, vi leser dem faktisk. Vi tar dem med til sengen og leser oppskrifter for hverandre. Så bruker vi dem i helhet eller til inspirasjon og lager vår egen vri på oppskrifterne.

I denne boka var det fantastiske oppskrifter, man har tatt typiske svenske råvarer og lagd dem med en ny vri. Min favoritt hittills var Potatisrolls med løjrom. Mandelpotatis i noriblad toppat med löjrom. Ellers likte jeg "inkokt hälleflundra med chili og ingefære". (tror det er samme som kveite?)

Uansett, tar med boka til Kiruna i jul, her er det mange småretter vi kan lage til Johanna og James bryllup. Tusen takk Anna for en fantastisk bok!

Jeg kjøpte også en ny bok heromdagen, Bisettelsen av Lars Saabye Christensen. Har begynnt å lese på den og gleder meg til å ha tid til å lese den ferdig. Jeg elsker det meste som kommer fra den mannen. Han kan skrive en setting som man bare må lese om og om igjen fordi den er så godt formulert.

På fredag hadde jeg en kosedag, jeg var på Bislett hudpleie og vokset allt mulig, det vondeste var armhullene, benen er ok og øyebrynen har jeg og vant meg til. Men du verden så lurt!

Etter så var jeg på Symaskinsenteret for opplæring på Overlockmaskin fra Bernina.

Videre derfra til Majorstua for massasje. Tuva som jeg fant via en venninne på Facebook er ferdig aromaterapaut og trenger nye kunder. Hurra, fikk deilig massasje med kanel- og appelsinolje. Musikken som Tuva spillte var stille rolig populærmusikk. Viser og slikt. Fin omveksling fra panfløyter og kinesisk fløyte som ellers dominerer i denne bransjen. Rekommenderes. Meld deg på gruppa på Facebook.

Så ned på Oslo city for å kjøpe hårfarge og hårspray på Magic. Jeg dro dit til tross for julstressen, på Magic jobber nemlig Beate og jeg vet at hun ikke selger meg ting jeg ikke trenger. Så for å få riktig farge så dro jeg dit. Så ned på H&M for strømpebukser.

Hjem, pakke og i bilen igjen så videre til Soria Moria hotell på Holmenkollen. Der skulle vi i julebord med Idium. Det ble en fin kveld med god mat, morsomme taler, Great Garlic Girls som underholdning. Så lå vi over, spiste frokost og kjørte hjem dagen etter. MINI-ferie i all forstand men herlig å være i en del av Oslo der luften er frisk og snø overallt.

Snart er det jul!

Ingen kommentarer: