søndag 28. desember 2008

9 dagar i Kiruna

23 desember: Vi kom til Kiruna sånn i lunchtid. Vi rakk å handle inn de siste tingene til julaften, allt ifra mat og drykk til siste julegavene til barnen. De voksne fikk ikke gaver dette år.

24 desember, julaften: Som vanlig hadde vi masser å gjøre på julaften. Vi åker alltid en tur til mormor som velger å ikke være hjemme hos noen annen på julaften. Vi tar også alltid en tur til morfar Teodor på kirkegården. Så sist en tur innom farfar Harry og gammelmormor på krematoriet. Denne dagen blåste det og var ganske kaldt i stan. I år var vi mange hjemme på julaften. Farmor Gun var der. Det var mamma Asta og pappa Hans. Min syster Anette med sin sambo Magnus og barnen Linus 3 og Fanny 8. Så var det syster Emma med sin Erik. Johanna med sin James og hans familie; Farmor Ursula, farfar Arthur Henry, Mamma Silvia, pappa Charles samt bror Richard med kjæreste Julia. Så var det da meg og Kent. Summa summarum 19 personer rundt middagsbordet.

Vi spiste og koste oss i lang tid og ventet på tomten. Men tro det eller ei, han ble syk! Så etter mange om og men fikk vi til slutt Fanny til å vikariere som julegaveutdelere. Hon var kjempeflink.

I år fikk jeg en julegave, det var en absurd varm North Face dunjakke. Kent mente at nå er det slutt på sytingen om at jeg alltid fryser. Mor og far hadde samlet på seg masse ting som vi også fikk, men de var ikke "julegaver" dvd:er og kokebøker samt en auktionsbok som jeg ble veldig glad i. Vi lekte julegaveleken med våre nye familiemedlemmer og det var like gøy som alltid. Jeg endte opp med ingenting som vanlig!

25 desember: Johanna og jeg satt oppe kjempelenge på juleaften og var følgaktingen veldig slitne dagen etter. De andre var i bedre form og tog turer ut i desemberdagen. Det var snøscoterkjøring og aking.

26 desember: Pappa, Kent og jeg dro ut til LKAB stugan i Utsikten på morgenen. Vi skottet snø og høgg ved. Pga sommerværet som hadde vært de seneste døgnet så var akebakken veldig glatt og hard og vi besluttet oss for å droppe dagsaktivitetene med søster Johanna. Idag var ju dagen for møhippan. Eller utdrikkingslaget som det heter på norsk. Varmen hadde pappa satt på i stugan noen dager i førvei så det var varmt og godt.

Så dro vi tilbake til byen og jeg hentet søstrene mine for å gjøre inkjøp. Vi dro sen ut til stugan for å elde i bastu og lage mat.

Johanna ble "levert" kl 16 og da hadde vi tent fakler fra veien, langs med stien til hytta. Det er jo som dere kanske vet nattsvart etter kl 14 her. Så drakk vi varm sjokolade og så på en fantastisk stjerneklar himmel. Etter det ble det reinsdyrmiddag og så var det dags for badstu. Selvsagt vedeldet og i en annen bygning. Varmt og godt! Så rusle tilbakei snøen iført Sorelstøvler og håndkle. Rundt oss var det mørker i skogene og helt stille.

Når vi så var tilbake i hytta hadde søster Anette tatt frem perler og det var dags for å lage smykker. Så mye vakkert som vi kunne velge på! Perler i lange baner, utstyr for å lage øredobber, ringer, halskjeder og armbånd. Etter denne kreative økt delte vi ut hemlige gaver som Johanna skulle gjette hvem som hadde gitt til henne.

Så skravlet vi noen timer, spiste alt for mye godteri og snacks og la oss for å sove ca kl 24. Opp igjen kl 0700 for frokost og så ble vi hentet kl 9. Kunne være lenger men alle hadde ting å ordne med.

27 desember: Stille dag, en del handleturer til byen for å kjøpe in mat og annet. Ursula og Henry feiret 60års bryllupsdag og tok med familien pluss mine foreldre på restaurant. Jeg var taxi og kjørte dem hjem etterpå. Virket som alle hadde hatt det fint. Tenk dere 60 års bryllupsdag!!!

28 desember: jeg husker egentlig ikke helt hva vi gjorde denne dagen. Det var en del inkjøp og så tror jeg James utdrikkingslag var denne dagen. Vi hadde også en liten episode der vi trodde lokalen var dubbeltbooket. Vi dro ned med nøkkel for å finne ut om det andre selskapet hadde vært der eller om de skulle komme. Vi sjekket allt og tilslutt fant vi det vi søkte etter. Våte skurmopper i vaskerommet og gavepapir i søppeldunkene. Phu... det hadde blitt litt slitsomt med to bryllupsfester på samme gang... Krim på tv gir en tips om hva man skal se etter. Vi var veldig lettet etter disse avslørende fyndene.

29 desember: Nå lages det mat i lange baner. Jeg satt i bilen hele dagen. Alle hadde noe de trengte fra byen så jeg var budservice. Kl 20 var de klare med maten og kl 23 var vi ferdige med dekorasjoner nede i festlokalen. Vi skrev bordskilter og drakk portvin til ca kl 01 og sen stupet vi i seng.

30 desember: Bryllupsdagen! Jeg kjørte Johanna og Emma til frisøren kl 09 og deretter dro jeg videre for å hente laks, levere ting i festlokalen og så hjem. På hjemveien ble jeg nesten overkjørt av en lastebil som kjørte rett ut på veien ved en matvarebutikk. Hadde det ikke vært fri vei på andre kjørbanen hadde jeg krashet veldig ille. Noe sjokkert kom jeg hjem, gråt litt, fikk en kopp kaffe og så var jeg igjen klar. Dags for å begynne å pynte seg. Pappa tok resten av kjøringene den dagen. Johanna kom fra frisøren med Emma rundt 11 og var sååå fin. Nå var det dags for sminke og kjole. Stressen tok henne og det ble mange små emosjonelle stunder. Det er ikke lett å være brudpar på bryllupsdagen, jeg husker det godt.

Johanna og James ble gift i Jukkasjärvi kirke og alt gikk etter planen. Roger, en venn til Johanna sang solo i Kirken og jeg gråt og gråt for det var så vakkert. Først Hallelujah og så A brand new world. Kent og jeg dro til festlokalen rett etter vigseln der vi hjelpte personalen med organiseringen. Jeg var også nødt til å endre litt på bordsplasseringen da noen gjester hadde blitt syke. Festen ble perfekt, masse fine taler, god mat og et vakkert brudepar. Mange tårer og mye latter. Vi danset hele natten, pratet og drakk god vin. Når klocken ble 4 var det dags for gjesterne å dra hjem og da viset det seg at taxi Kiruna hadde stengt mellom 2-5.30 på hverdager! Er det mulig???!!! Samtidlig begynte det å snø igjen så hele kiruna ble vakkert vintervitt. Vi ordnet biler med venner og familie som lå hjemme og sov. Så alle kom hjem. Noen gikk også i pensko og finkjole! Brrrr...

31 desember, nyttårsaften: Vi sov og sov, mor og far, onkel Lasse, Kent, Anette og Fanny ryddet festlokalen. Vi andre prøvde å overleve. Sent på kvelden så vi film og etter det åpnet Johanna og James alle sine gaver. Mye fint til nye hjemmet. Vi spiste hamburger (første gangen i mitt liv jeg har spist burger på nyttårsaften.) Så såg vi på raketer og skålet in det nye året. Så i seng!

1 januar: Hjem til Oslo...

Ingen kommentarer: