tirsdag 8. oktober 2013

Letterpresskurs på en to tre (dager)!

I dagene tre var jeg sammen med fire andre kursdeltakere på Fellesverkstedet i Oslo. Kursleder Ane guidet oss gjennom boktrykkunsten. Det var utrolig gøy og den gamle teknikken åpner for mange kule prosjekt.

Vi lærte oss om satsramme, skiff, blindmateriel, lås, nøkler, vinkelhake, blysatser, valser, trykksverte og mye annet. Blandt annet att bokstaver og tegn alltid har samme plass i skuffene. Vi brukte ett kart for å få opp farta. Smart!

Den vakre Heidelbergpressen. Denne er helautomatisk og har en fantastisk lyd når den er igang.

Her bygger jeg mitt aller første trykk i min skiff. Skiffen er metallbrettet jeg har under satsen.

Mine ølbrikker som jeg har trykkt for hånd i håndpressen. Det blir ett vakkert trykk da ølbrikkene er tykke og myke. Jeg har brukt en mørkegrønn farge.

Plakatfonten i tre.

Her har jeg bygget opp ett trykk i den halvautomatiske Triumph-pressen. Her bruker vi ikke satsramme, men fester bokstavene med magneter. Her har jeg bare satt opp teksten, nå skal den plasseres riktig og festes mer med magneter.

Mitt andre skikkelige trykk. YOU 1up ME. Man skriver som dere ser speilvendt. Denne gangen fikk jeg feste alt selv. Spenndene å feste på satsrammen og løfte den opp. Er det ikke spent skikkelig faller allt ut og man må begynne om på nytt. Rammen ligger nemlig ikke ned i trykkpressen. Den står opp.

Stort verksted med masse plass. Og mye å velge på!

Her er håndpressen som jeg trykket ølbrikker og dobbelbrettede kort på.

Jeg ble fullstendig forelsket i denne gigantiske papirkutter. Her kutter jeg opp store ark av tykt papir som jeg så trykker på, og så bretter hjemme etterpå. Nå har jeg fine kort i rett størrelse til konvolutter jeg kjøpte i Portland.

Her er printene jeg lagde på Triumphen. Ett motto jeg liker.

Jeg har kallet meg selv happytarian lenge. Spiser kun sporbart kjøtt fra gårder der dyrene har det bra og slakt skjer på best mulig måte. Eller viltkjøtt. Nå skal sies att jeg går mer og mer over på å føle meg som vanlig vegetarianere. Trykket er en lek med maskinen. Som dere ser har jeg ikke satt bokstavene i pene linjer. Jeg har ikke spent så godt og bokstavene har sklidd fra hverandre. Jeg synes det er pent!

Mine forskjellige ølbrikker. Igjen er det den "stygge" jeg synes er finest. Testbrikka. Jeg trykket faktiskt opp en del slike etterhvert.


3 kommentarer:

Kort og Søm sa...

Så gøy Agneta :)
klem

ANNEPÅLANDET sa...

Oj, dette så skikkelig morsomt ut! Og så fint det ble!

Agneta sa...

Ja, det er utrolig gøy. Og tungt faktiskt, boktrykkerne i gamle dager var ikke noen svake folk! :D