søndag 1. juli 2012

Fra Bremen til Rhinen via Nederland og Belgia.

Vi starter i Bremen, Tyskland der vi har tilbrakt to netter. Vi kjørte fra hotellet i 8.20 tiden.

1. Frokost på rastplass utenfor Bremen. 2. Kamerautstyrshopping i Urk (NL). 3. Lunsj på fiskerestaurant i Urk. 4. Gledesdråper kjøpt på De Molen i Bodegraven (NL). 5. Forden fungerer som overnattingssted på en rastplass i Nederland på Tyske grensen. 6. Jeg.

Første destinasjon Urk i Nederland. Turen dit tar ca 3.5 timer. Vi kjøpte det vi skulle i fotobutikken. Jeg fikk med kamerastrap og stativ. Valgte benro. Etterpå spiste vi lunsj ved havet. Det ble fiskesuppe da Urk er en fiskeby.

Andre destinasjon er bodegraven, De Molen. Vi stakk innom shoppen og plukket ut lokale og importerte øl til ca 230€. Pur lykke! Men vi måtte ha middag også. Restauranten på De Molen hadde serveringspause mellom 16-17.30 så vi måtte finne ett annet sted. Vi spiste en lett suppe og vendte tilbake litt senere. Nå delte vi en forrettsmeny og smakte på noen forskjellige øl fra fat. Vi endte i vanlig ordning opp med å kjøpe glass også.

Dagens endestasjon var Eizingen i Belgia. Der skulle vi besøke baren Der Grote Dorst på søndagen. (Eneste dagen de har åpent). Vi kjørte fra De Molen i 19-tiden. Kom til eizingen i 22tiden. Vi hade ikke booket overnatting og det fantes ikke noe sted å sove. Alternativet var å sove i bilen men da ville vi måtte gjøre det i to netter, uten mulighet for å dusje. Uaktuellt. Etter å ha rotet bort flere timer kjørte vi mot bryssel med sikte på flyplassen. Hotell og mat var planen. Men uten adresse endte vi opp med å nesten kjøre inn i sentrum. Vi fant ikke flyplassen og var snart nesten tilbake i antwerpen. Sukk, hva gjøre? Vi plottet inn morgendagens destinasjon og begynte å kjøre mot Tyskland.

Når klokken var 02.30 sovnet jeg nesten ved ratten og vi måtte finne ett sted å sove på. Vi endte opp med å sove i bilen på en rastplass i Nederland, trygt på rett side av grensen mellom Belgia og Nederland. Belgia var håpløst å kjøre i, sett i forhold til de eksemplariske landen Tyskland og nederland.

Vi våknet på grensen mellom Nederland og Tyskland kl 06.36 søndag morgen. Kl 07.18 rullet vi videre inn i Tyskland og fant raskt en skikkelig rastplass med wc og vaskemuligheter. Det er nå vi på allvor begynner å bekjenne vår kjærlighet for Tyskland. Ich liebe Deuchland. Så salig blir en når du har tilbragt nesten 24 timer i en bil.

Nå begynner neste eventyr.