fredag 13. juli 2012

Detzem - Neumagen Dhron 7 Juli 2012

Kent inspekterer druene hos vinprodusenten Rudolf Lex. Rudolf him self er og henter en eske vin. Vi prøvde vinen på festivalen dagen før i Trier og ble så glad i den att vi måtte ha mer. Dagen før kjøpte vi hvitvin og en eiswein. Idag hentet vi en eske vin laget på druen blaue burgunder. Detzem.

Making business. Sånn ser altså en wine estate ut i Moseldalen. Ikke noe storslått og overflod. Folk har sine vinstokker ute på feltene og vinporduksjon og lager andre steder. Her bor familien og har vinlager i uthuset på baksiden. Veldig hyggelig karl med en bred dialekt. Weingut Rudolf Lex, Detzem.

Lavendel og roser... mmmm.... Detzem.

Jeg har aldrig vært en porsche-tjej. Men still opp med ett gammelt fordon og jeg er solgt. Detzem.

Denne karlen var ute og gikk med sine geiter i flexibånd. Jeg som begynte å få skikkelig hjemlengsel og trang til å kose med dyr var nesten på vei over for å spørre om jeg kunne låne dem en stund.

Camp Vilhelmsen. Her har vi det godt. Vi har investert i sammenleggbare stoler og ditto bord. Leser bøker og drikker vin. Kent med øl. Solen skinner og vi har skygge fra epletreene. Neumagen Dhron.

Utsikten fra vår teltplass i Neumagen Dhron. Bak hekken ser dere Moselelven rinne forbi.

Riesling og en liten tallerken med snax. Dette var perfekt etter en dag i bil med masse stop for å se den ene byen koseligere enn den andre. Nå har vi fått telt på plass og klesvasken henger på tørk. Da er det dags å utforske hva denne byen kan by på.

Joda, det er godt om fine gamle traktorer i området rundt vinelvene. Og de er i bruk. Lyden er fantastisk...

Første rusbrusen siden 90-tallet. Men dette var faktiskt godt. (Wein+Weinbergpfirsich). Består av vin og ferskenlikør.(persikolikör) Disse kjøpte vi i Heidelberg. Vi spurte etter noe lokalprodusert og fikk bland annet med oss dette.
http://freshdachs.de/

Campingens hovedhus med restaurant, vaskeri, dusj og allt annet du trenger. Populært hangout viste det seg.

Når jeg kjøpte mitt kamera og valgte objektiver var ett av dem omtalt på nett som "the birdwatchers choice". Så jeg har tatt mange bilder av fugler. Men dette må være det fineste. Dette er en Niland (nilgås, eller egyptian goose).

Vi fant ett sted som såg ut å være dekorert av Liberace. Men jeg kunne ikke ta så mange bilder da det var mennesker ved de fleste bordene. Men tro meg, det var svaner, gull, romerskt, og ræl overallt. Helt galet!

Planteskoler er det sjeldent man ser nå for tiden. Før handlet vi blomster på slike steder, nå kjøper vi dem på kjedelige steder som IKEA, Plantasjen og ICA... Jeg bare måtte ta ett bilde. Dette er nostalgi for meg. Jeg husker når vi som barn sparte opp til å kjøpe små stikklinger. Jeg kunne gå i timer rundt og se på blomster og finurlige vanningsløsninger. Og den spesielle duften av våt jord... The memories.

Ingen kommentarer: