onsdag 6. juni 2012

Sveriges nasjonaldag krever svensk tradisjonskost


Smörgåstårtan är klar för fotografering.

Granateple ble pent som dekorasjon.

Husk å bruke økologiske egg så vet du att hønene har hatt ett godt liv! :)
Selvsagt var kattene nysgjerrige, fritt frem så snart lokket var på. Før det var det mye; NEI!
Smörgåstårta 16 små biter.

Skjær kantene av sandwichbrød og legg dem ut i ett lag (2x3,5 passet i denne formen), legg på røre helt ut i kantene. Legg nytt lag brød og ny røre. Såååå, nytt lag brød som bare smøres med majo/creme fraise -blandingen. Nå er det bare å dekorere ivei. Allt som er godt skal på. Og det skal se pent ut. Ett sandwichbrød regner jeg som 2 porsjoner. Smörgåstårtan blir jo ganske høy og fyllningen er mettende.


Lag 1:

1 kilo ferske reker
En knippe dill
Majones
Creme fraise
Skrell rekene, del dem i mindre biter og bland med øvrige ingredienser.

Lag 2:
3-4 egg
1 liten rød løk
En boks med rogn, må være av den store typen (jeg hadde ikke dette i denne forid jeg ikke fant noen)
Majones
Creme fraise
Skrell eggene, del dem i mindre biter, hakk løken i små biter, bland med øvrige ingredienser.

Jeg dekorerte med kokte egg, rogn, reker, dill, sitron, salat, alfa alfa spirer og granateplefrø.

Jeg hadde også laks som jeg tenkte dekorere med, men det fikk jeg ikke plass til. Før å være første forsøk, så er jeg fornøyd. Den kunne vært litt saftigere i laget med egg. Store rogn ville vært supert der.

Ingen kommentarer: