tirsdag 7. februar 2012

Indisk aloo gobi

Eller potet- og blomkålscurry som vi ville sagt i Norge.

Jeg så matretten bli laget i TV4 Nyhetsmorgen i førrige uke. Det så så godt ut at jeg bestemte meg for å prøve. Oppskriften finner dere HER.

Som vanlig blir oppskriften noe forandret etter tilgangen på ingredienser i hus.

Jeg gjorde slik:

4 middels faste poteter
1 stor gul løk
2 hvitløksfedd
1 boks finhakkede tomater
150 gr grønne frossne erter (halv pose)
1/2 blomkål
3 spiseskjer garam masala
1 teskje gurkemeie
1 teskje paprikapulver
1 spiseskje chiliflakes
Salt og pepper

    Hakket løk, hvitløk og alle krydder freses i panna. Ternet potet blandes i og freses. Så på med tomatene og koke videre. 

    Her smakte jeg maten og det var rimelig tamt. Så jeg begynte å ta i litt av hvert uten videre hell...

    1 teskje kraft (jeg hadde charlottløkkraft)
    Mer salt og pepper
    1 spiseskje tomatpasta

      Det ble litt bedre. Blomkål i små biter tas i de siste 5 minuttene, aller sist, når det er klart for servering blandes ertene opp i det hele. Jeg spiste med basmatiris og hot lime pickles.

      Når Kent kom hjem fra trening spiste han også, jeg forklarte att jeg ikke helt hadde fått til det. Han smakte på maten og tok frem krydderskuffen. Vips hadde han transformert retten til der jeg ville den skulle være. Han brukte det som hos meg nå blir omtalt som "mirakelkryddene" Chat Masala. Kent har jo gått flere indiske matkurser med Niru så jeg lærer stadig noe jeg med. Sjekk ut Masala Magic.

      Ingen kommentarer: