søndag 30. oktober 2011

Koptisk bokbinding

I helgen har jeg gått kurs i koptisk bokbinding. http://en.wikipedia.org/wiki/Coptic_binding 

Kursleder var Tone Brunelle fra Bokstaven Bokbinding & Kalligrafi. 

Vi møttes på fredag og har jobbet i 16 timer gjennom hele helgen. Boken er klar og jeg er kjempestolt. Legger herved noen bilder men arbeidet i helhet kan ses på dette åpne albumet på Facebook.
Noe av utstyret man trenger. Skjærematte, stållinjal, skalpell, falseben, bokbinderkniv, syl og fingerbøl. Jeg mangler t-linjal som var helt genialt. Brukte en enkel vinkellinjal. 


Her ligger alt i press mellom to MDF plater. (1x19x29 cm) Så er det to bokpapplater á 2,5 mm som er limt sammen og nå ligger i press før vi skærer dem opp i eksakte permer. Det hvite er blademner som vi har brettet og skåret opp. I hvert emne er det tre ark papir, 6 blad i boka. Som vekt har jeg brukt vanlige manualer som låg og støvet hjemme.
Limpensler i svinebust. Lang stållinjal. Limet pensles ikke på materialene men stemples, eller duttes liksom ned i pappen eller papiret. Dutt, dutt, dutt! 


Her er permene dekket med flott papir, det er laget huller i emner og permer og vi har begynt å sy. 
Og så, etter 16 timer er boka klar! Vi har sydd i 4 omganger, skåret opp de siste sidene i boka og nå er alt endelig klart! Det var skikkelig prikete men du verden så stolt jeg er!

2 kommentarer:

Kort og Søm sa...

Super fin!! :O)
Kursholderen er mamman til en i klassen til storebror... :O)
Verden er ikke så stor!

God søndag,
klem

Agneta sa...

:) Tenkte nesten spørre om dere kjente hverandre, men gjorde det ikke. Jeg skal gå fler kurs til våren med Tone. Hun er superflink og dette er noe jeg koser meg med. Det blir så håndfaste resultat av det. Moro moro!