tirsdag 25. oktober 2011

Jeg har bakt knekkebrød!

Det er helt utrolig, se så fine og rustike de ser ut! Og vet dere, de smakte utmerket!!! Ikke bare ok, de er bedre en kjøpesknekke! Jeg har en historie som svært misslykket baker. Så dere kan tro jeg er stolt og nyyyyyyter mine gode brød hjemme. Jeg har også fått godkjent fra Kent som er mesterbaker her i huset. Han mener også de er kjempegode!

Oppskriften jeg brukte var denne fra Mat & Vänner. Jeg presterte å helle på 2 dl for mye vann i deigen men fylte på med rugmel til det ble god konsistens på det hele. Så hadde vi ikke noe anis hjemme så jeg sløyfet det. I ett av brødene så kevlet jeg inn ekstra mye fennikel. Og en av brødene fikk fersk fint hakket rosmarin.

Julkryddat knäckebröd
Antal: 10 st.
Ingredienser:

50 g smör
2 dl vatten
50 g jäst (1 pkt)
1/2 tsk salt
1/2 msk stött anis
1/2 msk stött kummin
1/2 msk stött fänkålsfrön
3 dl grovt rågmjöl
2–3 dl rågsikt

Smält smöret, tillsätt vattnet och värm till 37º. Smula jästen, slå över degvätskan och rör ut jästen i den. Tillsätt kryddorna och arbeta in mjölet tills degen släpper från kanterna i bunken. Låt jäsa i 30 minuter. Värm ugnen till 275º. Tag upp degen och arbeta den snabbt. Dela degen i 10 bitar och kavla dem tunt. Grädda i 3–5 minuter och låt svalna på galler.

Og sånn ser det ut på kjøkkenet når jeg baker... Bare rot! <3

Ingen kommentarer: