torsdag 17. mars 2011

Hjemmelaget fajitaskrydder

Det er lenge siden vi spiste Fajitas, så lenge siden at sist vi gjorde det brukte vi posekrydder. Altså må det være flere år siden. Igår var det dags igjen og jeg googlet litt og fant flere oppskrifter. Jeg valgte en og modifierte den litt.

SS= spiseskje = matskjed
TS= teskje = teskjed

Følgende trengs:
1 ss majsena
2 ss chilipulver
1 ts salt
1 ts paprikapulver
1 ts sukker
1/4 cayennepulver
1/4 spisskummen

1 hvitløksfedd
1 ss gul løk
1/2 buljongterning

Jeg hadde ikke cayennepulver så jeg tok bare litt mer vanlig chili. Så var originaloppskriften med hvitløkspulver og løkpulver (sikkert fordi man skall kunne lagre krydderblandingen). Jeg valgte å bruke fersk hvitløk og løk.

Jeg puttet allt i en liten blender, slik at det ble en litt fuktig krydderblanding. Det rekker til å blande i kyllingen, paprikaen og løken. Perfekt til 4 porsjoner.

Til fajitas bruker vi kyllingbryst som er strimlet i fingerstore biter, rød løk i båter, og paprika i strimler. Stekes hver for seg og serveres med tortillaer, guacamole og rømme.

Jeg lager guacamole med avocado, hvitløk, salt, pepper, litt olivenolje og litt rømme. Noen ganger smaksetter jeg litt ekstra. Igår slengde jeg i masse hakket fersk koriander. Nam!!

Ingen kommentarer: